پاکستان نگران بیشتر شدن روابط میان افغانستان و هند است؟

دیروز (۹میزان) جنرال قمر جاوید بجواه، رییس ستاد ارتش پاکستان، نوید مختار، رییس سازما اطلاعات پاکستان (ISI) و هیئت همراه شان  در ارگ ریاست جمهوری افغانستان با رییس جمهور غنی و هیئت افغانستان دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار روی روابط تجارتی، اقتصادی و امنیتی  دراز مدت و همچنان پروسۀ صلح بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

رییس جمهور غنی این سفر هیئت پاکستان را فصل جدیدی برای همکاری میان دوکشور عنوان کرد و آن را در شرایطی که فرصت های همکاری خوبی ایجاد شده است، مهم خواند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان «دراین دیدار، جانب پاکستان تعهد سپرد که آن کشور به هرگونه همکاری در راستای مبارزه با تروریزم که تهدید مشترک می باشد، آماده است و از میکانیزم صلح به رهبری و مالکیت افغانها حمایت می نماید.»

در ادامه خبرنامه آمده است که رییس جمهور غنی گفته است «باید فضای اعتماد میان دو کشور در راستای تامین صلح و ثبات به وجود بیاید و هر دو طرف مذاکره گفته اند که نباید اسیر گذشته شوند و باید آینده‌ نگر باشند»

به گفته آگاهان امور سیاسی در این دیدار هئیت پاکستانی نگرانی خود را بخاطر بیشتر شدن روابط افغانستان و هندوستان اظهار کرده اند.

روابط افغانستان و هندوستان در این اواخر بیشتر شده است و در سفری که  داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور با مقامات هندوستان داشت روی بیشتر شدن روابط پاکستان هند گفتگو صورت گرفته است.

همچنان داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی گفته است که «به هیچ کشوری اجازه نمی دهد که در سیاست خارجی افغانستان حق ویتو داشته باشد. این گفته‌های داکتر عبدالله در پیوند به اظهارات اخیر نخست وزیر پاکستان گفته شد است.

شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان در اظهارات اخیر خود گفته بود که نقش نظامی و سیاسی هند در افغانستان را نمی‌پذیرد و می خواهد که هند تنها در افغانستان نقش اقتصادی داشته باشد.

بیشتر شدن روابط افغانستان و هندوستان سبب شده است که مقامات پاکستانی در پی ایجاد یک فضای امن و اعتماد میان دولت افغانستان و پاکستان شوند چون در اواخر امریکا هم پاکستان را متهم به همکاری با گروه های تروریستی دانسته است و در سفر که وزیر دفاع امریکا به جنوب آسیا داشت با مقامات پاکستانی دیدار نکرد بلکه در بیشتر شدن نقش هند در افغانستان تاکید کرد.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *