پاکستان در انتظار رویکرد ترامپ برای روابط با افغانستان

خبرگزاری خاورمیانه

روابط پاکستان و افغانستان بعد از حملات انفجاری و انتحاری چند روز پیش در کابل و قندهار و اتهامات کابل به اسلام آباد، تیره شده و میدان سوءظن را فراهم کرد.

بعد از ای سوءظن ها، فرمانده ارتش پاکستان در تماس با رئیس جمهور غنی در تلاش کاهش تنش ها برآمد؛ اما رئیس جمهور به صراحت به وی گفت که تروریستان، پناهگاه های امن در خاک پاکستان دارند.

هرچند که در این تماس تلیفونی، رئیس جمهور غنی از جنرال قمر بجوه دعوت کرده است که برای صحبت های بیشتر به کابل سفر کند و در مقابل بجوه از رئیس جمهور غنی خواسته است که در آینده نزدیک، میزبان وی در اسلام آباد باشد.

اما از آنجایی که دونالد ترامپ به تازه گی و مدت بیشتر از دو روز می شود که به صورت رسمی کارش را به عنوان رئیس جمهور جدید امریکا آغاز کرده است، هر دو کشور افغانستان و پاکستان، چشم انتظار واکنش او هستند تا در مورد آینده روابط شان تصمیم بگیرند.

از سویی هم پاکستان این روزها در حال آماده شدن برای انجام مذاکراتی سخت و حساس با افغانستان در آینده ای نزدیک است که تمام این اقدامات را تا زمان لحظه مناسب متوقف خواهد کرد.

هرچند که جنرال بجوه موافقت کرده است که به کابل سفر داشته باشد؛ اما نباید فراموش کرد که اقدامات دونالد ترامپ در مورد ایجاد روابط دوباره افغانستان و پاکستان تاثیرگذار است و این سفر تا مشخص نشدن سیاست امریکا در قبال دو کشور متحدش صورت نخواهد گرفت.

ضمن این که تمام گفته ها و صحبت هایی که قرار است بجوه با رهبران حکومت وحدت ملی در میان بگذارد، منشا از سیاست ترامپ خواهد گرفت.

گمانه زنی ها حاکی از آن است که دولت جدید امریکا تغییراتی در سیاستش در قبال افغانستان خواهد داشت که این تغییر، پاکستان را به عنوان اولین کشور متاثر می سازد و به همین دلیل، جنرال بجوه نیز بر اساس آن و با یک دستور مشخص به کابل سفر خواهد کرد.

هرگونه رابطه کابل و اسلام آباد همیشه متاثر از تصمیم ها و سیاست های واشنگتن بوده و هر گفته ای بین رهبران افغانستان و پاکستان نیز به اساس این سیاست ها طراحی می شود، پس نیاز جدی است تا رویکرد ترامپ در روابطی که ممکن چند روز بعد در مورد آن بحث می شود، دیده شود.

سیاست های دولت امریکا در قبال افغانستان همواره از اهمیت فوق العاده ای برای پاکستان برخوردار بوده و اصولاً، یکی از دلایل تشدید تنش ها در روابط پاکستان و امریکا در سال های اخیر، موضوع افغانستان و تحولات مربوط به آن بوده است.

با این حال و بر اساس آنچه گفته شد، سفر جنرال بجوه که در آینده نزدیک به کابل انجام می شود، می تواند سفری متفاوت باشد و مذاکراتی سخت و حساس را در شرایط فعلی که جنگ در افغانستان همچنان ادامه دارد و تلاش های صلح نیز کارساز نیافته است، به همراه داشته باشد.

شاید جنرال بجوه اینبار با صراحت بیشتر به رهبران کابل اعلام کند که دست از متهم کردن پاکستان در قبال پناه داده به تروریستان بردارند و به فکر حل مشکلات داخلی شان باشند.

اما نباید فراموش کرد که این اظهارات رهبران کابل منبی بر حضور رهبران مخالفان دولت و طالبان مسلح در خاک پاکستان یک موضوع روشن و ثابت شده است و پاکستان نیز باید در راه نابودی آنها اقدام های جدی کند.

اما آنچه برای دولت به ویژه مردم افغانستان مهم است، صداقت پاکستان در قبال تمام گفته هایش است و انتظار دارند که این کشور یک همسایه خوب باشد نه اینکه به عنوان مانعی همیشگی برای صلح ایفای نقش کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *