پاکستان خواهان آتش‌بس با طالبان شد

پس از درخواست هفته گذشته طالبان برای آتش بس دولت در حمله به وزیرستان شمالی، این‌بار کمیته مذاکره کننده دولت پاکستان خواهان آتش‌بس طالبان شد.

 

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کمیته مذاکره کننده دولت پاکستان در نشستی که ساعتی قبل پایان یافت، اعلام کرد که عملیات‌های طالبان در کراچی و کشته شدن سربازان ارتش این کشور توسط طالبان “مهمند ایجنسی” مذاکرات صلح را به تعلیق درآورده است، بنابر این چنانچه طالبان خواستار پیگیری روند صلح هستند باید آتش‌بس را بپذیرند و عملیات‌های خود را متوقف کنند.

 

کمیته مذاکره کننده دولت پاکستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مردم خواستار امنیت هستند و ما نمی‌توانیم با وعده‌های دروغین آنها را ناامید کنیم.

 

بر اساس این اطلاعیه، اعضای کمیته مذاکره کننده دولت در ملاقات با “نواز شریف” نخست وزیر پاکستان اظهار داشتند که از ۱۳ روز پیش که روند مذاکره با طالبان آغاز شده، حملات این گروه با افزایش همراه بوده است.

 

در این اطلاعیه آمده است که اعضای کمیته مذاکره کننده دولت با صبر و تحمل بدنبال مذاکره با طالبان هستند اما شبه‌نظامیان به اصول مذاکره و پایان دادن به عملیات‌های تروریستی پایبند نیستند بنابراین ادامه این روند امکان پذیر نیست.

 

این در حالی است که مقامات نظامی و سیاسی پاکستان پس از تعلیق مذاکرات صلح، با تشکیل جلسه‌ای اعلام کردند که روند مذاکره با طالبان باید متوقف شود.

 

گفته می‌شود، «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان نیز در این جلسه با تأکید بر امنیت ملی این کشور، تصریح کرد که در مسئله امنیت ملی پاکستان امتیاز ویژه‌ای برای تروریست‌ها وجود ندارد.

 

عرفان صدیقی، سرگرد عامر، رحیم الله یوسف زی و رستم شاه مهمند از اعضای کمیته مذاکره دولت پاکستان هستند که در اجلاس امروز (سه شنبه) نیز حضور داشتند.

 

این در حالی است که ۲ روز پیش، عمر خالد خراسانی، رهبر طالبان پاکستان در منطقه “مهمند ایجنسی” با ارسال بیانیه‌ای به رسانه‌های این کشور اعلام کرد که این گروه در پاسخ به زندانیان طالبانی که در بازداشت دولت هستند، ۲۳ مرزبان پاکستانی را به قتل رسانده است.

 

پس از اعلام این خبر، جلسه دیروز تیم‌های مذاکره‌کننده طالبان و دولت پاکستان لغو شد و مقامات اسلام‌آباد از طالبان خواستند تا موضع خود را در قبال مذاکرات صلح مشخص کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *