پاکستان، مردم خود را قربانی می کند، افغانستان را متهم

Afghanistan Pakistan High Resolution Sign Flags Concept

در جریان دو هفته اخیر، چند حمله انتحاری و انفجاری در شهرهای مختلف پاکستان رخداد و در پی آن، شماری از شهروندان ملکی و نظامی این کشور جان باخته و یا مجروح شدند.

شهرهای لاهور، سند و کرم ایجنسی از جمله مناطقی هستند که در جریان ده روز گذشته شاهد حملات انتحاری و انفجاری بودند که گروه تروریستی داعش نیز مسوولیت بخشی از این حملات را به عهده گرفت.

اما بعد از گذشت مدتی و با توجه به اینکه اسلام آباد بعد از حمله لاهور، شماری از پناهجویان افغانستانی در پاکستان را در پیوند به این حمله بازداشت کرده و بعد از حمله در ایالت سند نیز، مسیر مشترک تورخم با افغانستان را بست.

این روند پاکستان نشان می دهد که اسلام آباد در قدم اول به افغانستان سوءظن دارد که شاید انجام حملات اخیر را نیز به افغانستان ارتباط خواهد داد.

موضوعی که شاید از گفته های اخیر دو رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان که در زمان ایفای وظیفه نیز بارها بر علیه پاکستان صحبت کرده و طراحی شماری از حملات انجام شده در افغانستان را به این کشور و سازمان استخباراتی آن ارتباط داده بودند.

امرالله صالح در این باره گفته است که به اساس واکنش های دولت و جامعه پاکستان در قبال حملات اخیر تخمین این است که پاکستان یک یا چند حمله کوچک و برق آسا را در نقاط مشخص در ولایات سرحدی افغانستان بصورت مستقیم توسط اردوی خویش انجام خواهد داد.

به باور وی، پاکستان در یک اقدام خلاف عرف معمول، سفیر افغانستان در اسلام آباد را به مقر اردوی خود احضار کرده و گفته اند که افغانستان و عوامل افغانی مسوول این حملات اند.

صالح موقف گیری علنی پاکستانی ها را بر اساس دخالت افغانستان در حملات اخیر دانسته و می گوید، پاکستان عزت و دستاوردهای عملیات های خویش را برباد رفته می بیند؛ در حالیکه عملیات های نظامی پاکستان سلیقوی بوده و هیچ اقدام علیه گروه هایی که ضد افغانستان فعالیت دارند، انجام نداده است.

به باور وی، اگر چنین حمله ای از سوی پاکستان صورت گیرد، دولت افغانستان باید در بسیج ملی از هیچ اقدام معقول ابا نورزد.

از سوی دیگر، رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی گفته است که پاکستان از چند موضوع به تشویش است، اول اینکه به عجله حافظ سعید از لشکر طیبه؛ حبس خانگی شد در حالی که پیش از این، به صورت آزاد گشت و گذار داشت.

در عین حال، اسلام آباد به این خاطر اینکه به امریکا ثابت کند که در مبارزه با تروریزم جدی است و قربانی این پدیده است نه صادر کننده آن؛ اما به دلیل اینکه تیم جدید امنیتی «ترامپ» بیشتر کسانی است که در افغانستان گذرانده اند، می دانند که در منطقه چه می گذرد و پاکستان چه اهدافی را دنبال می کند، اسلام آباد در تلاش است تا نشان دهد که قربانی هستند.

به باور وی، موضوع دیگر که ممکن است در اجندای اسلام آباد باشد، این است که سال ۲۰۱۷ برای افغانستان و طالبان مسلح که مراکز آنها در پاکستان است، سرنوشت ساز است و می خواهند با انجام و طراحی حملات اخیر در خاک خودشان، مداخلات خود در امور افغانستان را مشروعیت بدهد و بگوید که «تروریستان در افغانستان پایگاه دارد.»

نبیل معتقد است که چطور گروه هایی که پاکستان می گفت پیش از این، متلاشی شده در چهار روز در چند منطقه حمله راه اندازی می کنند، اینها به دنبال اهداف خود هستند و به هیچ صورت، برای رسیدن به اهداف خود، به مردمشان نیز رحم نمی کنند.

به اعتقاد وی، واقعات اخیر در پاکستان یک واقعات تاکتیکی است که در عقب آن دست خود استخبارات پاکستان دخیل است.

این تفاسیر از زبان کسانی که یک زمانی تمام مسایل امنیتی و راپورهای مربوط به آن را در اختیار داشتند به خوبی نشان می دهد که استخبارات پاکستان با قربانی کردن مردم کشورش به دنبال این است که افغانستان را همچنان ناآرام جلوه دهد.

در صورت تحقق این امر و اقداماتی که از سوی پاکستان در چند روز اخیر رخداده است، نشان می دهد که اسلام آباد با قربانی کردن مردم خودش، به دنبال رسیدن به اهدافش در راستای خوب جلوه دادن خودش و بد جلوه دادن همسایه اش (افغانستان) که قربانی عمده تروریزم بوده، می باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *