وضعیت نگران کننده لولاش؛ پس از سقوط «بازار بندر»

طالبان مسلح پس از تصرف منطقه استراتیژیک بازار بندر در ولسوالی کوهستان، ولایت فاریاب در حال آماده گی ها برای حمله به هدف تصرف لولاش مرکز این ولسوالی استند و هر روز تهدیدات برین بخش بیشتر می شود.

یک منبع به شرط افشا نشدن نامش به خبرگزاری خاورمیانه گفت، گروه طالبان مسلح در یک کیلومتری لولاش جایی که در آن تعمیر ولسوالی موقعیت دارد، حضور دارند و هم اکنون در حال صف آرایی به هدف حمله بر این بخش استند.

این منبع می گوید، تعداد طالبان مسلح درین جا نزدیک به ۹۰۰ تن می رسد و اگر به زودترین فرصت کمک های نظامی به آنان اعزام نشود ممکن وضعیت در لولاش نیز بدتر شود.

بتاریخ ۲۸ سنبله بازرار بندر پس از هفت شبانه روز درگیری بدست گروه طالبان مسلح سقوط کرد، که در آن درگیری ها دست کم ۱۰ تن از نیروی‌های امنیتی کشته و زخمی شدند.

محب الله، وکیل اسبق شورای ولایتی فاریاب که در منطقه‌ای بازار بندر نیروهای خیزش مردمی را رهبری می‌کند به خبرگزاری خاورمیانه گفت، پس از سقوط منطقۀ آنان بدست طالبان، اکنون وضعیت در حال بدتر شدن است و خودش و افرادش بدون اندکترین امکانات در یک قله بلند به‌سر می‌برند.
وی از بی توجهی مسؤلان امنیتی به شدت انتقاد می کند و می گوید، قبل از سقوط بازار بندر که جنگ ۷ شبانه روز ادامه یافت با وجود درخواست های مکرر هیچ‌گونه کمکی صورت نگرفت و هنوز نیز اکمالات لازمی صورت نگرفته است.

وی می گوید، طالبان مسلح با استفاده از نفوذ شان در محل، در حال سرباز گیری استند و اگر به زودترین در قسمت بازپس گیری منطقه بازار بندر توجه نشود صفوف این گروه تقویه می شود و حتی لولاش مرکز ولسوالی بدون درگیری بدست طالبان خواهد افتاد.

اما تورن جنرال امان الله مبین، فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ با الفاظ تندی این ادعای وکیل محیب الله را رد نمود.

آقای مبین در گفتگو به خبرگزاری خاورمیانه گفت، نیروهای مستقر در لولاش و افراد وکیل محیب الله اکمالات نظامی شده اند.

فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین می افزاید اکنون آنان بیشترین تلاش های شان را به هدف تامین امنیت شاهراه نمبریک ولایت فاریاب به خرچ می‌دهند.
به گفته منابع محلی با سقوط بازار بندر حدود ۳۰ قریه در دست طالبان مسلح قرار گرفته است.

بر اساس معلومات بدست آمده ازین منطقه طالبان داخلی در همکاری مستقیم طالبان بیرونی با امکانات قوی نظامی تجمع گسترده دارند و اکثر پلان‌های آنان در نا امن سازی شمال افغانستان از همین‌جا صورت می گیرد.
محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *