وضعیت اسف‌بار معارف در دایکندی

باشندگان ولایت نو پای دایکندی علاقه مندی زیاد به آموزش دارند و دست آورد های خوبی نیزدر این عرصه داشته اند با آن هم وضعیت معارف در آن ولایت اسفبار است، دانش آموزان با مشکلات زیادی رو برو اند اگر کمبود امکانات اولیه آموزش، نبود مواد و ممد درسی نا دیده گرفته شود؛ نبود مکان مناسب برای آموزش از مشکلاتی جدی است که  فرا راه دانش آموزان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تصاویر که امروز (۸ قوس) در صفحات مجازی دست به دست می شود نشان می دانش آموزان مکتب سیاه دره ولسوالی برکر ولایت دایکندی امتحانات سالانه های شان را در فضای باز، در هوای سرد برفی سپری می کنند.

در همین حال سید زکریا هاشمی، عضوی شورای ولایتی دایکندی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه بیان داشت اکثریت مکاتب در این ولایت تعمیر ندارد و دانش آموزش در فضای باز درس می خوانند که سبب تنزیل کیفیت آموزش شده است.

او کمبود بودجه انکشافی، کم توجهی حکومت مرکزی به این ولایت و تعیین سلیقه ای مسوولان محلی به شمول والی را از عامل عمده عقب ماندن معارف در آن ولایت عنوان کرده گفت در تعیینات شایستگی و لیاقت در نظر گرفته نمی شود باعث ضعف مدریتی میشود

. از سوی دیگر سید رحمت ‌الله سیرت، رییس معارف دایکندی میگوید از مجموع ۴۴۳ مکتب دولتی ۲۲۰ مکتب تعمیر ندارد و مکاتب دارای تعمیر نیز صنوف کافی ندارند و حدود نیم از دانش آموزان در فضای باز آموزش می بینند. او افزود که روحیه معارف دوستی در این ولایت خوب است و دانش آموزان نیز علاقمندی به آموزش دارند اما مشکلات هنوز هم در عرصه معارف موجود است.

بر بنیاد گفته های او طرح و پلان های برای بهبود معارف آن ولایت روی دست گرفته شده است که قرار است سال آیند تطبیق شود.

وزارت معارف پلان ساخت تعمیر برای چندین مکتب را دارد برنامه میثاق شهروندی وزارت احیا و انکشاف دهات هزینه اعمار این مکاتب را می پرداخت خواهد کرد.

ولایت دایکندی یکی از ولایات است که در عرصه معارف پیشرفت های چشم گیر داشته و دانش آموزان این ولایت به برنامه های جهانی راه یافته اند و افتخاراتی را برای ولایت و کشور شان به ثبت رسانده اند.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *