وزیر داخله: افغان ها در سال ۲۰۱۴ صاحب کشور خود میشوند

ˈمحمد عمر داوود زی، وزیر داخله کشور با استقبال از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، گفت: افغان ها در سال ۲۰۱۴ مالک کشور خود خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ˈمحمد عمر داوود زیˈ وزیر کشور افغانستان عصر روز گذشته (چهارشنبه) در جمع افسران دانش آموخته افغان، نگرانی ها را در باره آینده افغانستان بی اساس دانست و گفت مردم افغانستان در سال ۱۹۱۹ آزادی خود را بدست آوردند و در سال ۲۰۱۴ صاحب اصلی کشور خود می شوند زیرا در این سال مسئولیت های رهبری، امنیتی و اداری را به طور کامل نیروهای افغان بر عهده خواهند گرفت.

وزیر داخله، نیروهای افغان را توانمند توصیف کرد و گفت: پس از خروج کامل نیروهای بین المللی از افغانستان تمامی مسئولیت های امنیتی و اداری به عهده خود ما قرار خواهد گرفت و نگرانی از عواقب خروج نیروهای بین المللی بی مورد است زیرا همانگونه که اجداد و نیاکان ما این کشور را حفظ کردند ما نیز قادر به حفظ کشورمان هستیم.

هر چند غربی ها و امریکا امضای سریع پیمان امنیتی کابل – واشنگتن را برای امنیت افغانستان و حفظ دست آوردهای کابل در سالهای گذشته ضروری می دانند و تهدید کرده اند در صورت عدم امضای این پیمان افغانستان را ترک و کمک های خود را به کابل قطع خواهند کرد، اما مقامهای همواره اعلام کره اند که نیازی به نظامیان خارجی ندارند.

امریکا و شماری از کشورهای غربی که خواستار ادامه حضور نظامیان خارجی در افغانستان و ایجاد پایگاههای نظامی امریکایی در افغانستان هستند، ادعا می کنند با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، این کشور بار دیگر درگیر جنگ داخلی و ناآرامی های گسترده خواهد شد.

سال ۲۰۱۳ که تنش در روابط کابل – واشنگتن بر آن سایه انداخته بود در حالی به پایان رسید که رئیس جمهور کرزی، بدون توجه به ضرب الاجل کاخ سفید برای امضای پیمان امنیتی کابل – واشنگتن بر شرایط خود پافشاری کرد و تسلیم فشارهای امریکا نشد و پیمان امنیتی دو کشور را امضا نکرد.

حامد کرزیˈ رییس جمهوری افغانستان در دیدار چندین مقام امریکایی و از جمله ˈسوزان رایسˈ مشاور امنیت ملی امریکا که در سفر غیرمنتظره ۳ روزه برای گفت وگو با مقامهای افغان وارد کابل شد، برای چندمین بار شروط افغانستان در خصوص امضای پیمان امنیتی کابل – واشنگتن را به مقامهای امریکایی تکرار کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *