واگذاری انبوهی از مهمات و جنگ‌افزار به طالبان در فاریاب

از یک هفته بدین‌سو نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب شدیدترین نبردها را با طالبان مسلح پشت سر می‌گذارنند؛ اما تاکنون هیچ کمکی از سوی ادارات مرکزی با آنان صورت نگرفته است.

فرمانده نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی بلچراغ که در مقابل طالبان مسلح می‌جنگد و در یک هفته اخیر شدیدترین درگیری‌ها را پشت سرگذرانده است، می‌گوید، پس از یک معامله بزرگ از سوی قوماندان عبدالرحیم فرمانده نیروهای خیزش مردمی در منطقه قورچی؛ انبوهی از مهمات و جنگ‌افزارها بدست طالبان مسلح قرار گرفته است.

به گفته، حالا طالبان مسلح با همان مهمات و تجهیزات بالای مواضع آنان حمله می‌کنند.

دادالله بای فرمانده ۳۰۰ نفری نیروهای خیزش مردمی در منطقه تاش‌قلعه، در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت :«قوماندان عبدالرحیم در قریه قورچی ولسوالی بلچراغ که در فاصله کمی با ما سنگر دارد، با طالبان معامله کرده است.»

وی اظهار داشت که در پی این معامله، طالبان مسلح منطقه‌ی تحت حاکمیتش را رها کرده و قوماندان عبدالرحیم هم حدود یک‌صد هزار فیر مرمی سبک و سنگین و یک میل «ذیکویک» را به طالبان مسلح واگذار کرده است.

این فرمانده خیزش مردمی با انتقاد از عدم همکاری مقام‌ها در مرکز ولایت فاریاب و عدم اعزام نیروهای کمکی به این منطقه می‌گوید، پس از این معامله، قوماندان عبدالرحیم با یک‌صد تن از افراد تحت امرش به مرکز ولسوالی بلچراغ و از آنجا به شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب برگشته است.

وی می‌افزاید حدود یک‌هزار طالب مسلح با شماری از فرمانده‌هانشان از ولایت‌های همجوار فاریاب در منطقه قورچی تجمع کرده‌اند و برای سقوط ولسوالی‌های بلچراغ فاریاب و درزاب جوزجان برنامه‌ریزی می‌کنند.

به گفته دادالله بای، آنان در این مدت از امکانات شخصی خود در مقابل طالبان مسلح رزمیده‌اند و در صورت همکاری ادارات مرکزی، می‌توانند طالبان مسلح را از این منطقه برانند.

در عین حال، مقام‌های امنیتی ولایت فاریاب از آماده‌گی‌های‌شان برای اعزام نیروی کمکی به ولسوالی بلچراغ سخن می‌زنند.

کریم یورش، سخنگوی پولیس فاریاب به خبرگزاری خاورمیانه گفت، مصروف بودن نیروهای امنیتی در ولسوالی پشتونکوت باعث کندی اعزام نیروهای کمکی به بلچراغ شده است.

وی از موضوع واگذاری مهمات به طالبان مسلح از سوی عبدالرحیم ابراز بی‌خبری می‌کند؛ اما می‌گوید نیروهای خیزش مردمی از پوسته امنیتی قریه قورچی بنابر مناسب نبودن مکان پوسته‌شان به هدایت «آنان» عقب‌نشینی تاکتیکی کرده‌اند.

سخنگوی پولیس فاریاب تائید می‌کند که عبدالرحیم یکی از فرمانده‌هان نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی بلچراغ است.

با این حال، نگرانی‌هایی وجود دارد که در صورت عقب‌نشینی نیروهای خیزش مردمی از قریه ارچتو که در ۱۸ کیلومتری مرکز بلچراغ قرار دارد، طالبان مسلح موفق به تصرف مرکز ولسوالی بلچرغ و سقوط ولسوالی درزاب ولایت جوزجان خواهند شد.

پس از درگیری میان طالبان مسلح و گروه تروریستی داعش در ولسوالی درزاب جوزجان، گروه طالبان به شدت تلاش دارند که راه مواصلاتی‌شان را از طریق بلچراغ به درزاب باز نمایند که این امر باعث تجمع طالبان در این منطقه شده است.

بر اساس معلومات، قوماندان عبدالرحیم فردیکه با طالبان مسلح معامله کرده است، یکی از اعضای فعلی حزب جمعیت اسلامی است که در گذشته با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار ارتباط داشته است.

محراب‌الدین ابراهیمی – خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *