والی کندز: «کندز به اساس معامله سقوط کرد»

والی کندز دلیل سقوط دوباره شهر کندز به دست طالبان مسلح را، فروخته شدن شماری پوسته های نظامی از سوی برخی افراد خوانده می گوید که «دلالان فروش پوسته ها» را در چوک کندز به دار می آویزد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اسدالله عمرخیل والی کندز در یک نشست خبری مشترک با مقام های امنیتی گفت که بیشتر پوسته ها در برابر پول فروخته شده و این مورد باعث گردیده که شهر کندز به دست طالبان مسلح سقوط کند.

وی گفت :«انشالله دلالان سقوط شهر کندز را در سر چوک شهر «دار» می زنم.»

آقای عمرخیل هویت این دلالان را افشا نکرد؛ اما هشدار داد که پس از این هر مقام و مسوولی که در وظیفه اش سهل انگاری کند، زندان می شود.

از سویی هم جنرال محمد قسیم جنگل باغ، فرمانده پولیس کندز اظهار داشت که اگر اطراف شهر از وجود طالبان مسلح پاکسازی نشود، صدها بار دیگر نیز این شهر بدست طالبان مسلح سقوط خواهد کرد.

به گفته وی :«(گپ از بالا خراب است) اگر نه کندز به این حالت نمی رسید و زیان بزرگی به مردم وارد نمی شد.»

وی می گوید که حتی پیش از سقوط دور نخست این شهر، از نفوذ طالبان مسلح به داخل شهر هشدار داده بود؛ اما مقام های بلندپایه حکومتی این گفته ها را نشنیدند و شهر دو بار بدست طالبان مسلح سقوط کرد.

در حالی این مقام بلند پایه امنیتی ولایت کندز از سقوط دوباره شهر کندز بدست طالبان مسلح سخن می زند که هنوز در اطراف شهر کندز و برخی از ولسوالی های آن طالبان مسلح عملاً حضور دارند و با وجود عملیات های گسترده نظامی و حضور شمار زیادی از نیروهای امنیتی پس از سقوط بار دوم شهر، حکومت قادر به پاکسازی کامل این ولایت نشده است.

در عین حال، اعضای شورای ولایتی کندز نیز از حضور طالبان مسلح در نزدیکی شهر کندز ابراز نگرانی می کنند و از حکومت می خواهند که به زودترین فرصت عملیات های نظامی و کاربردی را به هدف پاکسازی کامل راه اندازی کند.

امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز می گوید که حکومت در قبال مجازات و مکافات مقام های نظامی و ملکی مسوولیت دارد و باید این اصل را که در شناخت افراد خدمت گذار و سهل انگار مؤثر واقع می شود، روی دست بگیرد.

وی موسم زمستان را بهترین وقت برای راه اندازی عملیات نظامی می داند و بی توجهی مسوولین را در این زمینه، عامل سقوط دوباره کندز به دست طالبان مسلح عنوان می نماید.

شهر کندز کندز پس از یکسال از سقوط بار نخست، بتاریخ ۱۲ میزان ۱۳۹۵ با آغاز حملات تهاجمی طالبان مسلح بیش از یک هفته گواه درگیری های شدید میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح بود و حتی این گروه به چوک این شهر نیز رسیده بودند.

مقام های محلی و امنیتی کندز پس از نزدیک به دو ماه از سقوط بار دوم این شهر بدست طالبان مسلح، در حالی این سخن ها را بر زبان میاورند که هنوز شهروندان کندز، میان ترس و واهمه زنده گی می کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *