هیچ معتادی در زمستان در حاشیه دریای کابل باقی نمی‌ماند

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مسوولان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان از آمادگی این وزارت برای جمع اوری معتادین خبر داده می‌گویند در زمستان امسال هیچ معتادی در حاشیه دریایی کابل باقی نخواهد ماند.

دین محمد مبارز راشدی سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر که امروز سه شنبه( ۵ قوس) در برنامه جمع آوری معتادین به منطقه پل سوخته مرکز تجمع معتادین مراجعه نموده بود به خبرنگاران گفت: که تمام امکانات در بیمارستان‌ها برای معتادین وجود دارد و ما به ترتیب و بطور روزانه تعدادی را به شفاخانه انتقال داده و تا شروع زمستان هیچ معتادی را در حاشه دریایی کابل باقی نخواهیم گذاشت.

وی معتادین زیر پل و پلچک های دریای کابل و حاشیه‌ی آن را بصورت تقریبی ۵۰۰ نفر اعلام نموده گفت: ما فعلا ظرفیت انتقال ۵۰ نفر را داشته و زین پس هفته وار تعدادی را انتقال داده و در ۲۸ مرکز تداوی‌ای که در شهر کابل وجود دارد تحت تداوی قرار می‌دهیم.

سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر تعداد مراکز تداوی را ناکافی دانسته ولی با این وجود تاکید می‌کند که نه تنها در کابل بلکه تصمیم داریم تازمستان پیش رو نه تنها معتادین و بی سرپناهان تمام ولایات را از سرما و زمستان نجات داده، زیر تدوای قرار دهیم.

وی هرچند گفت که در این انتقال زور دخالت نخواهد داشت بلکه رضایت افراد شرط انتقال است ولی تاکید نمود که این به این معنی نیست که آنها نادیده گرفته شود بلکه باید برای آنها سرپناهی در نظر گرفته شده و در حفظ جان آنها کوشش نماییم.

سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر از همکاری وزارت صحت و وزارت کار و امور اجتماعی در این پروسه نیز خبرداده میگوید هرچند آمار رسمی یک ملیون و سه هزار معتاد رانشان می‌دهد ولی آمار‌های غیر رسمی حکایت از آن دارد که به تعداد دو تا دونیم ملیون معتاد در کشور وجود دارد.

با این حال معین وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید که ما بعد از ۴۵ روز و بعد از ارزیابی، افرادی که شوق آموزش حرفه‌ای را داشته باشد برای آنان حرفه تدریس خواهد شد.

 وی همچنان ابراز داشت که  ما قبلا هم در ۹ کمپاینی که انجام داده بودیم تعداد ۹۷۳ نفر را جمع اوری نموده و به تعداد ۳۰۰ نفر آنها را به بازار کار معرفی نمودیم که از آن جمله تنها ۲۶ تن آن‌ها مشغول به کار شدند.

در همین حال مسوولان وزارت صحت با اعلام این مسئله که ما در یک سال می‌توانیم ۲۳ هزار معتاد را تدوای نماییم بیان می‌دارند مجموع مراکز ما در سراسر کشور به ۶۶ مرکز می‌رسید و در حال حاضر این مراکز به ۱۰۷ مرکز افزایش یافته است.

گفتنی است که اعتیاد یکی از مشکلات جدی مردم افغانستان در طی یک دهه بوده و متاسفانه روند رو به رشدی نیز داشته است، و به زعم کارشناسان امور تا زمانی که کاشت و برداشت این مواد خانمان سوز در کشور متوقف نشود جلوگیری از اعتیاد مردمان این سرزمین ناممکن خواهدبود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *