هند؛ از کشمیر تا افغانستان برای جنگ نیابتی

خبرگزاری خاورمیانه

افغانستان از همان ابتدای پیدایش در روز زمین و جغرافیای جهان، روزهای کمی را به آرامی گذراند و همیشه میدانی بود برای رقابت کشورهای منطقه، همسایه و جهان.

این جنگ ها همیشه از سوی دیگر کشورها اداره شده و هر کدام از کشورها نیز بخش هایی از جبهه جنگ را تقویت کرده و خودشان نظاره گر این روند بودند.

هر کشوری که خواست در سرزمین و قلمروی حکومتش آرامی باشد، کوشش کرد تا ناآرامی را به افغانستان کشانده و خود به عنوان «هیزم بیار»، آتش جنگ را شعله ور تر سازد.

جنگ و ناآرامی افغانستان از کشورهای منطقه نیز پا فراتر نهاده و کشورهای غربی و امریکا نیز بارها از این سرزمین برای حفظ ناآرامی و عدم نفوذ آن به کشور خود استفاده کرده است.

در این بین، کشورهایی نیز هستند که پروژه های اقتصادی و بزرگ منطقه ای را عَلَم کرده و به دنبال اهداف خودشان که همانا جنگ نیابتی است، می باشند.

یکی از این کشورها هند است که تلاش دارد با افتتاح و روی دست گرفتن پروژه های بزرگ اقتصادی، ضمن تغییر نگرش مردم و باشنده گان افغانستان نسبت به خودش، جنگ کشمیر را به نوعی در سرزمین جنگ زده افغانستان کنترول کند.

راه اندازی حملات گسترده در روزهای اخیر در پاکستان و اتهامات مقام های این کشور بر افغانستان، ذهنیت اسلام آّباد را از کشمیر به سمت کابل تغییر داده است.

هر نوع تغییر ذهنیت پاکستان از کشمیر نوعی پیشرفت هند در جنگ این منطقه با پاکستان است.

تنش های موجود و دایمی هند با پاکستان بر هیچکسی پوشیده نیست و دهلی از یک سو با حمایت های مالی و ایجاد پروژه های بزرگ اقتصادی و از سوی دیگر با مشکلات عمده ای که با پاکستان دارد، هر اقدامش از دید اسلام آباد، مفهوم دیگر دارد.

ایجاد حساسیت برای پاکستان

«هر حمله ای که در افغانستان انجام شود به منزله حمله بر هند است.»

این اظهارات نارندرا مودی، صدراعظم هند است که به تازه گی بیان شده و در صفحات اجتماعی نیز به صورت گسترده انعکاس داده شد.

گفته های صدراعظم هند بعد از اتهامات اخیر پاکستان بر افغانستان و شدت یافتن حملات راکتی نظامیان این کشور بر مناطق مرزی افغانستان، نوعی حساسیت برای اسلام آباد ایجاد می کند.

از سویی، پاکستان اعلام کرده است که برای از بین بردن تروریستان در خاک افغانستان، عملیات راه اندازی می کند.

با این حال، اظهارات مودی در مورد افغانستان می تواند حساسیت لازم بر پاکستان را بیش از گذشته بسازد؛ در حالی که بعد از افتتاح هر پروژه بزرگ عام المنفعه از سوی هند در افغانستان، حملات مخالفان که اکثر آنها از سوی اسلام آباد تجهیز می شوند، افزایش می یابد.

گفته های مودی در این برهه زمانی، می تواند تنش ایجاد شده بین کابل و اسلام آباد را بیشتر بسازد و روند گفتگوهای صلح را نیز که پاکستان نقش حیاتی در آن دارد، مختل بسازد.

هند با شعله ور کردن جنگ نیابتی در افغانستان، به دنبال آرامی در کشمیر است تا بتواند به راحتی در این منطقه حکمروایی داشته و به تاخت و تاز بپردازد.

برخی از احتمالات این است که هند در تلاش توزیع پول نقد برای شماری از مخالفان در مناطق مرزی افغانستان است تا از این راه بتواند اهرم فشاری بر پاکستان ایجاد کند و ذهنیت اسلام آباد را به اتهام زنی بر کابل تغییر دهد.

در صورت صحت این احتمالات، ذهنیت ها نسبت به هند به یک سمت دیگر خواهد رفت مبنی بر اینکه این کشور دوست، از دوستی اش برای رسیدن به اهداف خود کار گرفته است.

همچنین هند با راه اندازی جنگ نیابتی در افغانستان، نشان می دهد که کشورمان هیچ دوستی در بین همسایه ها و دیگر کشورهای منطقه ندارد و همه برای رسین به اهدافشان، حاضرند افغانستان را حیات خلوتی برای جنگ های خودشان تبدیل کنند.

اگر به پروژه های اقتصادی بزرگ هند در افغانستان نظر انداخته شود؛ یک نکته اساسی این است که آیا افغانستان به غیر از اینکه مکانی باشد برای حضور و قدرت هند برای مقابله با پاکستان، کدام منفعت دیگر نیز دارد؛ در حالی که دهلی برای انتقال اموال تجاری اش با مسیر دشوار پاکستان روبرو است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *