همسایه ها از ایجاد بندهای آب نگران نباشند بلکه ما را پشتبانی کنند

محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان امروز یکشنبه (۱۵ حوت) در چهارمین کنفرانس ملی آب تحت عنوان “آب و انکشاف پایدار” گفت: همسایگان ما از ایجاد بندهای آب نگران نباشند، بلکه از آن پشتیبانی کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، چهارمین کنفرانس ملی آب با حضور رئیس جمهورغنی و شماری از مقامات عالی رتبۀ دولتی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

آقای غنی در این کنفرانس گفت: منابع آب در کشور می‌تواند به ثروت مبدل گردد و یکی از عمده ترین منابع افغانستان، موقعیت جغرافیایی آن است که برای سه هزار سال این کشور را به مرکز تمدن و چهار راه مبدل نمود.

رئیس‌جمهور غنی افزود که موقعیت جغرافیایی افغانستان در قلب آسیا، برای ما چانس بزرگ استفاده از منابع عظیم و فراوان را می‌دهد و زمینۀ بیرون شدن از جنگ و افزایش همکاری‌های منطقوی را نیز فراهم می‌سازد.

وی علاوه کرد که آب‌های افغانستان از منابع مهم طبیعی و سرمایۀ مردم ما می‌باشند که ما تا اکنون از ارزش و اهمیت واقعی آب بی‌خبر ماندیم و در زمینۀ تنظیم و مدیریت درست آن ضرورت به کار بیشتر داریم.

محمداشرف غنی اظهارداشت: اگر منابع موجود کشور، زحمات مردم، موقعیت جغرافیایی، آب، خاک، معادن، سرمایه و زیبایی‌های طبیعی را یک‌جا نموده و از آن‌ها استفاده درست نماییم، نسبت به برخی از کشورهای جهان در یک زمان کم از فقر بیرون خواهیم شد.

آقای غنی اضافه کرد که افغانستان از برکت مدیریت درست منابع عظیم خویش می‌تواند که در مدت بیست سال آینده به یک کشور نسبتاً مرفۀ متوسط در جهان مبدل شود و باید به این هدف دست یابیم، به پای خود بیاستیم، زیرا اتکا به کمک‌های دوامدار بی‌گانگان اشتباه بوده و باید هدف اساسی ما بیرون شدن از احتیاج به دیگران باشد.

رئیس‌جمهور کشور گفت که ما خوب می‌دانیم، آب آبروی ماست و حفظ این آبرو هدف ملی ماست، برای کشوری که هنوز هم هشتاد فیصد زندگی مردم آن به زراعت متکی می‌باشد، وارد کردن مواد زراعتی شرم ملی بوده و این شرم باید خاتمه پیدا کند، افغانستان باید صادرکننده محصولات زراعتی شود، نه وارد کننده.

وی همچنان افزود که آب منبع تولید انرژی است و مدیریت درست آن می‌تواند نیاز افغانستان را به واردات انرژی کاهش بخشد و به مرز خودکفایی برسیم. رئیس‌جمهور گفت که آب سرمایۀ افغانستان و نعمت بزرگ خداوند است، اگر از نعمات طبیعی استفاده درست صورت نگیرد، مشکلات رونما خواهد شد.

رئیس‌جمهور غنی خاطرنشان کرد که دولت و ملت باید به صورت اساسی بالای تقسیم آب و اختصاص منابع به نتیجه بنیادی و پالیسی واضح برسند، آب به یک سکتور خلاصه شده نمی‌تواند، آب یکی از ضروریات ملی ماست و همه ادارات بین‌السکتوری باید به وضاحت به نتیجه برسند و از ابهام و تضاد جلوگیری صورت گیرد.

محمد اشرف غنی گفت: امروز یکی از موضوعات عمده عدم عدالت در توزیع آب است، نظام عنعنوی ما که نهایت عادلانه بود، بدبختانه با خطرات عمده مواجه است.

رئیس‌جمهور گفت: این کنفرانس به یک بحث اساسی مبدل شود و بالای احیای تقسیم آب به صورت عادلانه و براساس شریعت بحث گردد. وی افزود که امسال در بودجه، مدیریت حوزه‌های آبی تقویت شده و ضرورت واضح است که ما هر حوزۀ دریایی خود را بحیث یک سیستم مدیریت کنیم.

رئیس‌جمهور همچنان گفت، باید هر حوزه دریایی به مثابه یک واحد تحلیل جداگانه مورد مطالعه قرار گیرد و همزمان برای استفاده از آن‌ها لوایح و پالیسی‌های مناسبی تدوین گردد، تا هم بر وضع معیشت مردم تاثیر مثبت داشته باشد و هم به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کمک کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد که انکشاف آب‌های افغانستان به نفع مردم ما و منطقه است، چون اصول رهنمودی ما را منافع مردم، نجات مردم از فقر و قوانین بین‌المللی مرتبط با آب تشکیل می‌دهد. او گفت: “توقع ما از همسایگان ما این است که از ایجاد بندها و شبکه‌های استفاده از منابع آبی نگران نباشند، بلکه از آن‌ها پشتیبانی کنند، زیرا استفادۀ درست از آب تنها در صورتی امکان پذیر می‌شود که آب‌ها پیش بینی پذیر شوند.”

وی بر تعریف نو از آب تأکید کرده گفت، این بحث نه تنها از اسراف و مصرف بی‌جای آن جلوگیری می‌کند بلکه فرهنگ استفادۀ نیکوتر از آن، چنان تعمیم بیابد که در زندگی روزانۀ فرد فرد ما متبارز باشد.

همچنین علی‌احمد عثمانی وزیر انرژی و آب، کنفرانس ملی آب را بزرگترین رویداد پیرامون منابع آب دانسته گفت، این کنفرانس فرصتی برای تبادل نظر می‌باشد و به‌منظور سیاست گذاری، مدیریت و اهمیت منابع آب دایر گردیده است.

او هدف از کنفرانس ملی آب را گفتگو در خصوص منابع آب میان پالیسی سازان، ادارات سکتوری، متخصصین آب و تمویل کننده گان بین‌المللی دانست و افزود که این کنفرانس به شکل دوره یی دایر می‌گردد و پس از برگزاری چهار کنفرانس، گنکره ملی آب نیز دایر خواهد شد.

همچنین در این کنفرانس “من پریت هورا” سفیر هند در خصوص اهمیت آب صحبت کرد، همچنان شماری از میراب‌ها طی سخنانی، مشکلات، پیشنهادات و خواست‌های شانرا پیرامون توزیع عادلانۀ آب و حل مشکل آب بیان داشتند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *