هشدار درباره وخامت بحران در سودان جنوبی

با ادامه وخامت بحران انسانی در سودان جنوبی، سازمان ملل درباره افزایش شمار آوارگان در این کشور آفریقایی هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نیروی سازمان ملل در سودان جنوبی (UNMISS) اعلام کرد که حدود ۱۸۰ هزار نفر در نتیجه مناقشه در جوان‌ترین کشور دنیا آواره شده‌اند.
به گزارش سازمان ملل، از زمان شروع ناآرامی در سودان جنوبی در نیمه دسمبر، ۷۵ هزار پناهجو در اردوگاه‌های این سازمان در جوبا، بور، بنیتو، مالاکا و پاریانگ اسکان داده شده‌اند.

سازمان‌های مدد رسان نیز درباره جدایی هزاران کودک از والدینشان در نتیجه خشونت‌ها هشدار دادند.

سازمان ملل پیش‌تر از نزدیک شدن نیروهای وفادار به ریک ماچار، معاون سابق رئیس جمهور به شهر بور، مرکز ایالت جونگلی واقع در شرق سودان جنوبی خبر داده بود، این سازمان گزارش داد، در بحبوحه درگیری‌های سنگین در برخی مناطق، نیروهای وفادار به ماچار خود را برای حمله به بور آماده می کنند.

سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای سازمان ملل با اجرای عملیات شناسایی هوایی، برخی از گروه‌های مسلح را در شعاع ۵۰ کیلومتری شمال شرق بور شناسایی کرده‌اند.

انتشار اخباری مبنی بر بسیج شورشیان، بر مذاکرات صلح پیشنهادی از سوی رهبران منطقه با هدف پایان دادن به دو هفته خونریزی در سودان جنوبی، سایه افکنده است.

از زمان شروع درگیری‌ها در سودان جنوبی تا کنون، بیش از یک هزار نفر کشته شده‌اند، درگیری‌ها در سودان جنوبی در ۱۵ دسمبر زمانی شروع شد که سالاواکی‌ کی یر، رئیس جمهور این کشور، معاون سابق خود را به تلاش برای کودتا متهم کرد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در ۲۸ دسمبر بار دیگر پایان تمامی خشونت،حملات و نقض حقوق بشر را در سودان جنوبی خواستار شد، بان کی مون همچنین تصریح کرد عاملان خشونت‌ها مورد بازخواست قرار خواهندگرفت.

دبیر کل سازمان ملل همچنین از همه طرف‌های درگیر خواست تا حفظ حقوق و امنیت غیرنظامیان را تضمین کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *