هشدار جدی کرزی از بحران در افغانستان

رئیس جمهور پیشین کشور معتقد است که افغانستان با بحران های زیادی دست به گریبان است و نیاز جدی احساس می شود که در روند حکومت داری تجدید نظر صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حامد کرزی در نشست امروز (۴قوس) در کابل اظهار داشت که رئیس جمهور غنی باید وضعیت کشور را به صورت جدی بازنگری کند.

وی از رئیس جمهور غنی خواست تا نگذارد کشور بیشتر از این خراب شود؛ «فعلا در داخل بحران قرار داریم، نباید بیش از این وارد بحران شویم».

کرزی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، افزود که نتیجه‌ انتخابات، باید یک روز پس از برگزاری آن اعلام می ‌شد و عدم اعلام آن، نشان می دهد که افغانستان یک کشور مستقل و آزاد نیست.

رئیس جمهور پیشین تصریح کرد که نیروهای امنیتی، باید بی ‌طرف و در خدمت منافع ملی باشند؛ نه اینکه برای اهداف شخصی و سیاسی کسی به کار گرفته شوند.

وی همچنین به صلح اشاره کرده و اظهار داشت که بعد از مخالفت رئیس جمهورغنی، از حضور در نشست قطر خودداری کرده است.

به عقیده کرزی، صلح یک امر حیاتی برای افغانستان است و تلاش خواهد کرد تا این پروسه، هر چه زودتر به نتیجه مطلوب برسد.

رئیس جمهور پیشین گفت: «مردم افغانستان صلح می‌ خواهند؛ اما نه به قیمت از بین رفتن دستاوردهای ۱۸ ساله، که شامل (جمهوری اسلامی، آزادی بیان و حق رأی) می ‌شود».

وی افزود: «از تلاش‌ هایی که در چین صورت گرفت، استقبال می ‌کنیم. منتظریم که هر چه زودتر این نشست برگزار شود، امیدوارم که زن و مرد در این نشست حضور داشته باشند. حکومت ابتدا گفت که باید این نشست به سطح کشور باشد، سپس من اسم خود را از فهرست کشیدم، اما بعداً دیده شد که برخی از چهره‌ های دیگر هم نیستند، اعتراض کردم و گفتم که حضور چهره ‌های سیاسی ضروری است.»

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که قرار است چین نشستی با حضور نماینده های طالبان و حکومت افغانستان را در شهر بیجینگ میزبانی کند.

از سویی هم حکومت انتظار دارد که بعد از رهایی انس حقانی و دو زندانی دیگر شبکه حقانی، روند گفتگوها به خواست آنها پیش برده شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *