هزینه کمرشکن آرایش عروس ها در هرات

آرایش هرات

در شهری که بیشتر مردم بی ‌موتر و بخاطر جیب خالی شان از موترهای شهری استفاده می ‎کنند؛ اما بسیاری از دختران در یک روز عروسی شان از لباس گرفته تا آرایش صورت، مبلغ کمرشکنی را به مصرف می ‌رسانند.

این دختران نو عروس شهر هرات، روز عروسی را تکرار ناشدنی می‌ دانند و به این باور اند که در روز عروسی چشم همه به عروس دوخته شده و باید طوری آراسته باشند که توجه همگی را به خود جلب نمایند و متفاوت از دیگران باشند.

اما این جلب توجه به قیمت بیش از بیست هزار افغانی در یک روز با اقتصاد و درآمد مردم ما نه تنها که مطابقت ندارد، بلکه بالاتر از توان شهروندان جیب خالی هرات می ‌باشد.

سکینه (نام مستعار) دختری است که برای جلب توجه دیگران در مراسم عروسی ‌اش بیش از بیست هزار افغانی برای آرایش و آراستن صورتش به مصرف رسانده است.

وی در گفتگو با خاورمیانه اضافه کرد :«هرچند بالای خانواده داماد بسیار سنگین تمام می‌شود؛ اما آرزوی هر دختر در زندگی است که عروس شود.»

لینا از دیگر دخترانی است که به آراستن صورت عروسان اهمیت زیادی قائل است و در این مورد به خاورمیانه می گوید :«عروسی جشنی است که فقط یک بار آن ‌را تجربه می کنیم، بنابراین باید به هر حالت و شرایط قیمت آنرا پرداخت نماییم و حتی فقیرترین افراد باید به خاطر چشم ‎و هم ‌چشمی که در بین فامیل ‌ها وجود دارد، کم نیاورند.»

در همین حال، شماری از آرایشگرها در شهر هرات هم تائید می‌ کنند که شمار زیادی از عروسان برای آراسته کردن خویش در شب عروسی شان بیش از بیست هزار افغانی پرداخت می ‌نمایند.

گل‌ نسا، آرایشگری است که برخی اوقات برای آراسته کردن یک عروس تا ۳۰ ‎هزار افغانی هم دریافت کرده است.

این بانو می گوید :«برخی اوقات از بین بردن جوش و لکه خطوط اضافی و چین و چروک، نیازمند کار بیشتری است که به خواست مشتریان با مبلغ بیشتر انجام می ‌شود.»

اما جامعه شناسان رقابت‎ های ناسالم، عدم آگاهی و «سیال داری» را عامل عمده این چالش بزرگ می‌ دانند.

علی ‌الله آزاد، استاد دانشگاه به این باور است که بخاطر عدم درک درست، خانواده ها و دختران اساس خوشبختی را مصارف زیاد و آرایش می‌ دانند.

این مصارف در حالی صورت می‌ گیرد که معاش یک کارگر در یک ماه از ۱۰ هزار افغانی تجاوز نمی‌ کند و بیشتر مردم هرات از بیکاری رنج می‌ برند.

روح الله علیزاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *