هری جی : ۲۰۱۳ سال بدی برای آمریکا در افغانستان بود

 

خبرگزاری خاورمیانه – در حالی که به سال آینده میلادی نزدیک می‌شویم، می‌توان انتظار پیشرفت بیشتری در زمینه توازن و تعادل روابط بین المللی داشت. اگر کسی حامی سیاست‌های دولت امریکا باشد، سال ۲۰۱۳ بدون تردید سالی بسیار ناخوشایند برای وی بوده است.

در ماه جون افشاگری‌های ادوارد اسنودن آغاز شد؛ کسی که دست به افشای فعالیت‌های گسترده جاسوسی زد که پیش از آن اگر کسی در مورد اینگونه فعالیت‌ها گمانه زنی می‌کرد، به پیروی از «تئوری توطئه» متهم می‌شد.

افشاگری‌های اسنودن در ابتدا مباحثی را در مورد برقراری تعادل بین حریم خصوصی و «امنیت» مطرح کرد و سپس مسائل دیگری از جمله سوء استفاده از قدرت و اقدامات آژانس امنیت ملی امریکا فراتر از حدود اختیارات آن افشا شد.

افشاگری‌های اسنودن بنیان‌های اساسی همکاری بین کشورهای غربی را لرزانده است زیرا کشورهای اروپایی پی بردند که رهبران آنان توسط پلیس خود خوانده جهان در واشنگتن تحت جاسوسی قرار دارند. حامیان این برنامه جاسوسی در ابتدا از آن به عنوان ابزاری امنیتی دفاع کردند ولی اکنون روشن شده است که این برنامه، کم و بیش ابزار خیانت علیه اعضای جامعه و به اصطلاح متحدان امریکا بوده است .

ضربه غیر قابل انکار دیگری که در سال ۲۰۱۳ به سلطه امریکا وارد شد، در سپتمبر این سال رخ داد یعنی زمانی که هجمه شریرانه دروغ گویی، لفاظی و جنگ طلبی کاخ سفید با شکستی تحقیر آمیز روبرو شد. واشنگتن آماده می‌شد به تنهایی مردم سوریه را به گودال بردگی و مرگی بکشاند که توسط پادشاهان منطقه حفر شده بود با وجود این هجمه تجاوزگری علیه سوریه در سال ۲۰۱۳ عمدتا در پی واکنش سنجیده دولت سوریه و متحدان روس آنها بی‌اثر ماند.

تصمیم برای انهدام زرادخانه سلاح‌های شیمیایی سوریه صرفا باعث بی‌اعتباری و از جلوه افتادن طرح امریکا برای حمله به آن کشور عربی نشد. این تصمیم همچنین از دروغ دشمنان سوریه پرده برداشت چرا که تایید کرد دولت بشار اسد به اندازه کافی جهت پیروی از توافقات بین المللی حسن نیت دارد و تنها نهادی است که تمایل دارد به تعهدات و وظایف خود در قبال مردم سوریه جامه عمل بپوشاند.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳، مردم در پاکستان روش جدیدی را برای ابراز خشم خود علیه تروریسم طیاره های بی پیلوت ایالات متحده امریکا پیدا کردند.

در حالی که اجماعی سیاسی علیه حملات غیرقانونی طیاره های بی پیلوت امریکایی در پاکستان شکل گرفته است، معترضان پاکستانی یک مسیر تجهیز رسانی به نیروهای ناتو را مسدود کردند. معترضان خشم دولت امریکا را در حالی برانگیختند . در حالی که امریکا مقامات یونان را به دلیل نحوه برخورد آنها با معترضان در نقطه‌ای دیگر از جهان محکوم می‌کردند، وزیر دفاع خود آنها مقامات پاکستان را تهدید کرد که اگر دست به سرکوب خشونت بار معترضان نزنند، امریکا کمک‌های خود به این کشور را متوقف خواهد کرد.

دستاورد مهم دیگری که به صلح و ثبات جهانی افزود، در ماه نوامبر و در پی توافق در مورد برنامه انرژی هسته‌ای ایران رخ داد. امریکا که تمایلی نداشت بر اساس تهدیدها و اظهارات قدیمی خود در مورد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای ایران اقدام کند و از سوی دیگر شاهد کمرنگ شدن توان نظامی و سیاسی خود در منطقه بود، در نهایت ناچار شد که به توافق با جمهوری اسلامی تن در دهد. این توافق که به موجب آن تحریم‌های ضد ایرانی کاهش پیدا کرده و هجمه جنگ طلبانه علیه این کشور به دلیل پیشرفت تکنولوژیک آن کمرنگ‌تر می‌شود، ضربه‌ای دیگر به سلطه امریکا محسوب می‌شود.

امریکا که ناچار به پذیرش حق دیگر کشورها برای غنی سازی اورانیوم شده است، شاید آنچنان تحت فشار قرار بگیرد که موضع و جایگاه بالا‌تر خود را به عنوان محافظ و نگهبان سرکوبگر فناوری در جهان رها کند.

احتمال این وجود دارد که در سال ۲۰۱۴ شاهد پایان بحران سوریه باشیم. در سراسر سال ۲۰۱۳ برگزاری مذاکرات صلح جهت پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور به طور مکرر اعلام شد اما متاسفانه هر بار توسط گروهی از جنگ سالارانی که به شکلی بیهوده خود را جانشینان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌خوانند با شکست روبرو شد .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *