نگرانی ها از افزایش استفاده ابزاری کودکان در جبهات جنگ

با شدت درگیری ها در ولایت های کندز، بغلان و بدخشان؛ گفته می شود که طرف های درگیر جنگ، از کودکان در صفوف خود استفاده کرده و این روند در حال افزایش است.

طالبان مسلح برای تقویت جبهه جنگی شان از کودکان استفاده ابزاری می کنند و از جانب دیگر نیروهای دولتی نیز برای جلوگیری از حملات طالبان مسلح، در قالب نیروهای خیزش مردمی و پولیس محلی شماری از کودکان را شامل فعالیت های نظامی نموده است.

حضور کودکان زیرسن در هر دو جناح پیش از این نیز نگرانی هایی در بین نهاد حقوق بشری در افغانستان بر انگیخته بود.

مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه شمالشرق کشور، این موضوع را تازه نمی دانند؛ اما از بیشتر شدن جلب و جذب و استفاده کودکان به عنوان نیروهای جنگی در خطوط نبرد، ابراز نگرانی می کنند.

حیات الله امیری رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر حوزه شمالشرق در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می گوید که نه تنها افراد زیر سن از سوی مخالفین مسلح دولت جلب و جذب و بعنوان نیروهای جنگی استفاده می شوند، بلکه در صفوف نیروهای امنیتی نیز حضور دارند.

به گفته وی “«در جنگ های اخیر کندز و حتی پیش از آن افراد طالبان مسلح که از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند، تعداد بیشترشان جوانان زیر سن بودند که این نشانگر آن است که جلب و جذب این افراد و پذیرش آنها از سوی طالبان مسلح بیشتر شده است.»

امیری علاوه کرد که در جناح دولت نیز بیشتر افراد زیر سن، در قطار نیروهای پولیس محلی و خیزش مردمی حضور دارند که این موضوع باعث نگرانی جدی آنان می باشد.

 

15045561_1021175567992910_930318331_n

در عین حال مقام های محلی بغلان با آنکه موجودیت افراد زیر سن را در قطار نیروهای پولیس محلی و خیزش مردمی رد نمی کنند؛ اما می گویند در صورتیکه چنین افرادی در صفوف نیروهای امنیتی دیده شود با آنان برخورد قانونی صورت می گیرد.

محمود حقمل سخنگوی والی بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«پذیرش در صفوف نیروهای امنیتی کشور طبق طرزالعمل موجود انجام می شود که پولیس محلی و خیزش مردمی نیز از آن مستثنی نیست.»

در این حال، هیئت مؤظفی که از سوی رئیس جمهور برای شناسایی افراد زیر سن در صف نیروهای امنیتی چندی پیش آغاز به کار کرده بود، در گفتگو با رسانه ها شدیداً از موجودیت افراد زیر در جبهات جنگ نگرانی کرده بود و خواهان مجازات عاملان این رویکرد شده بود.

بر اساس قوانین بین المللی که افغانستان هم عضویتش را دارد، استفاده کودکان بعنوان نیروهای نظامی، جرم جنگی پنداشته می شود و افراد و جناح هایی که در این موضوع دخیل باشند باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *