نگرانی سازمان ملل از درگیری‌ها در مصر

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از درگیری‌های مرگبار اخیر در قاهره پایتخت مصرکه دست‌کم ۵ کشته به جا گذاشت، ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مارتین نسریکی، سخنگوی سازمان ملل گفت : دبیر کل سازمان ملل روز جمعه( ۱۲ میزان) بر ضرروت برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز و نیز اهمیت رعایت حق برگزاری تجمعات و همچنین تعهد مقامات به عدم توسل به خشونت تاکید کرد.

سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت که دبیر کل این سازمان نگرانی خود را از خشونت‌های جدی وافزایش ناآرامی‌ها در مصر ابراز داشت.

این واکنش سازمان ملل ساعاتی پس از کشته شدن دست‌کم ۵ نفر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر در درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و هواداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر در قاهره ،صورت گرفت.

هزاران نفر از فعالان اخوان المسلمین و هوادارانشان، پس از نماز جمعه (۱۲ میزان) در اعتراض به اقدامات سرکوب‌گرانه ارتش مصر که در ماه جولای مرسی را قدرت برکنار کرد، تظاهرات کردند.

نسیرکی خاطر نشان کرد: دبیر کل سازمان ملل بر ضرروت یک فرآیند سیاسی، احترام کامل به حقوق بشر حتی برای آن دسته از افرادی که در زندان‌ها هستند و برقراری وضعی قانونی به‌عنوان مبنایی برای گذار مسالمت آمیز و دموکراتیک تاکیدکرد.

هواداران مرسی قصد دارند تا روز یکشنبه( ۱۴ میزان) در سال‌روز جنگ میان اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۳ تظاهرات بیشتری برگزار کنند.

مصر پس از آن که عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر در تاریخ سوم جولای مرسی را از قدرت برکنار کرد، قانون اساسی را به حال تعلیق در آورد و پارلمان را منحل کرد، صحنه ناآرامی است.ارتش مصر همچنین عدلی محمود منصور رئیس دیوانعالی قانون اسای را به عنوان رئیس جمهور موقت منصوب کرد.

دولت عدلی منصور، رئیس جمهور موقت مصر که ارتش آن را منصوب کرد، سرکوب هواداران مرسی را آغاز و بیش از دو هزار نفر از اعضای اخوان المسلمین از جمله محمد بدیع، رهبر این گروه را بازداشت کرده است. بدیع ۲۰ اگوست بازداشت شد.

پس از آن که نیروهای پولیس در عملیات مرگبار ۱۴ آگوست به اردوگاه‌های معترضان حمله بردند، در یک هفته درگیری شدید میان هواداران مرسی و نیروهای امنیتی حدود یک هزار نفر کشته شدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *