نگرانی‌ها از بسته شدن دفاتر صلیب سرخ در کندز و فاریاب؛ “آیا این ولایت‌ها در پرتگاه سقوط قرار گرفته است؟”

۲۳ میزان

درحالی‌که جنگ میان نیروهای امنیتی افغان و گروه های مخالف مسلح دولت در شمال و شمال‌شرق افغانستان صدها خانواده را از محل بود و باش دایمی شان آواره کرده و بخاطر عبور از باتلاق ناهنجاری های زنده گی نیازمند کمک استند؛ اما بسته شدن دفتر های کمیته صلیب سرخ آنان را به شدت نگران ساخته است.

صبغت الله سیلاب عضوی شورای ولایتی فاریاب در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه، نگرانی خود را درین پیوند بیان داشته و بسته شدن دفتر این کمیته به ضرر مردم می‌داند.

وی می‌گوید، در شرایطی که فاریاب بنابر شدت درگیری و نا امنی ها گراف بلند بیجا شده های داخلی و مهاجرین عودت کننده را دارد، متوقف شدن فعالیت کمیته صلیب سرخ مردم را نگران ساخته و حتی این گمانه ها را ببار آورده که “آیا این ولایت در پرتگاه سقوط قرار گرفته است؟”

محمدنعیم مصمم رییس صحت عامه ولایت فاریاب، نیز بسته شدن دفتر این کمیته را در چنین شرایطی زیان‌بار می‌خواند.

آقای مصمم می‌گوید، صلیب سرخ در صورت نیازمندی آنان به مناطقی که از کنترول حکومت بیرون باشد، همکاری ارزندۀ ارایه کرده اند.

در عین حال عبدالمتین عاطفی رییس صحت عامه کندز در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه نیز نگران این موضوع است و می‌گوید، این کمیته از نگاه ادویه و نیازمندی دو کلنیک را درین ولایت کمک می‌کرد.

اقای عاطفی می‌افزاید صلیب سرخ در ساحات دور دست که رفتن کارمندان آنان در آنجا محال بود نیز ارایه خدمات می‌کرد.

همچنان خدابخش نظری ریس سره میاشت ولایت کندز می گوید، صلیب سرخ در هماهنگی با آنان در نقاط دوردست این ولایت کمک های ارزندۀ برای نیازمندان ارایه می‌کرد که بسته شدن این دفتر حالا برای مردم نیازمند، تأثیرات منفی را ببار آورده است.

کمیته بین المللی صلیب سرخ که مرکز آن ژنو است چند روز قبل از بسته دفاترش در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب و شهر کندز خبر داد.

همچنان سیاوش کهزاد سخنگوی صلیب سرخ در افغانستان گفته است که بر علاوه بسته شدن دفاتر این کمیته درین ولایت ها، فعالیت آنان در شمال افغانستان نیز کاهش یافته است.

بر اساس اعلامیه این نهاد، پس از حادثات دلخراش در شمال افغانستان این تصمیم از سوی آنان گرفته شده است.

در سال گذشته میلادی یک کارمندان این کمیته در ولایت کندز ربوده شد و پس از آن در ولایت جوزجان ۴ کارمند آنان کشته و دو تن ربوده شد و در آخرین مورد یکماه پیش یک کارمند خارجی این کمیته در شهر مزار شریف کشته شد.

کمیته صلیب سرخ به عنوان یک نهاد بی‌طرف که در امداد رسانی برای نیازمندان و بویژه آسیب دیده گان جنگ ها فعالیت های چشم‌گیری انجام داده و حتی در مناطق تحت کنترول مخالفان مسلح دولت افغانستان فعالیت می‌نماید. بسته شدن دفترهای ولایتی این کمیته در ولایت های فاریاب و کندز باعث نگرانی میان مردم و مسؤلان محلی شده است.

 

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *