نگرانی نهادهای جامعه مدنی ازچگونگی تامین امنیت انتخابات

خبرگزاری خاورمیانه – انتخابات

مسئولان جامعه مدنی در غرب کشور میگویند: عمده ترین نگرانی مردم برای یک انتخابات شفاف وعادلانه، موجودیت ده ها گروه افراد مسلح غیرمسئول در ولایات حوزه غرب بخصوص ولایت های غور و بادغیس می باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، درحال حاضر در ولایات غور و بادغیس زورمندان حتی کارتهای رای دهی را ازنزد برخی ازمردم جمع آوری نموده تا در روز برگزاری انتخابات این مردم با حضور آنها «زورمندان» رای خودرا به صندوق ها بریزند.

خلیل پارسا یکتن از فعالان مدنی هرات هشدارمیدهد که اگر افراد مسلح غیرمسئول توسط دولت ازبین نروند و سلاح دست داشته شان جمع آوری نگردد، بعید است تا یک انتخابات شفاف وعادلانه برگزارگردد.

به گفته وی، تا زمانی که نیروهای مسلح افغانستان در بخش دفاعی و  امنیتی به همین گونه عمل کنند، امکان این وجود دارد که طالبان و نیروهای مسلح مخالف دولت یک سری چالش ها را خلق نمایند.

از سویی دیگر حسن حکیمی یکتن از فعالان مدنی ولایت غور میگوید: دربیشترین ناامنی های ولایات حوزه غرب افغانستان، دست کشورهای بیگانه دخیل بوده و ازمسئولان دولتی میخواهند تا جلو این مداخلات را بگیرند.

او میگوید: با این مشکلات اشتیاق مردم برای حضور در پای صندوق های رای به صفر خواهد رسید.

آنان با صدور اعلامیه ۵ ماده ای از رئیس جمهور کشورخواستند هرگاه حکومت افغانستان اراده به برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه درکشوردارد، از حال باید امنیت صددرصدی مراکز انتخاباتی ازسوی نیروهای امنیتی افغان گرفته شود.

نگرانی از نبود امنیت انتخابات درحالی بیان می شود: که گفته می شود اکثر مردمان ولسوالی ها در ولایت های غربی کشور بخاطر تهدید مخالفان مسلح هیچ علاقه ودلچسپی نسبت به انتخابات پیشرو ازخود نشان نمیدهند.

پیش از این شماری از احزاب سیاسی این نگرانی را مطرح کرده‌اند که ممکن است انتخابات آینده ریاست جمهوری به موقع و به صورت شفاف برگزار نشود.

اما اخیرا” حامد کرزی رئیس جمهوری کشور با تاکید گفته است که این انتخابات به موقع برگزار می‌شود و تلاش خواهد کرد که از هر نوع تقلب در آن جلوگیری شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *