نشست ۳جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه آغاز شد

ترکیه امروز پنجشنبه میزبان رهبران افغانستان و پاکستان بود تا در نشستی سه جانبه در شرق آنکارا، شرایط برای برقراری امنیت در افغانستان و همکاری‌های اقتصادی را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری خاورمیانه، طی این نشست نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان همراه با رئیس‌جمهور کرزی و عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه به بحث درباره همکاری امنیتی و شراکت در توسعه اقتصادی در منطقه پرداخت.

این اجلاس با عنوان “اجلاس صلح پایدار در غرب آسیا” در حالی برگزار می‌شود که افغانستان در آستانه انتقال قدرت سیاسی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در ماه اپریل قرار داشته و نیروهای ناتو نیز خود را برای خروج از کشور تا پایان سال جاری میلادی آماده می‌کنند.

قرار است در حاشیه این اجلاس دو روزه، رئیس‌جمهوری ترکیه با نخست‌وزیر پاکستان و همتای افغان خود دیدار کند و در عین حال وزرای خارجه، مقامات نظامی و بازرگانان هر سه کشور نشست‌های جداگانه‌ای با یکدیگر داشته باشند.

نخستین اجلاس سه‌ جانبه میان این سه کشور در سال ۲۰۰۷ برگزار شد تا اساسی را برای همکاری در زمینه امنیت، اقتصاد، آموزش و همچنین همکاری بین پارلمان‌ها به هدف تقویت گفت‌وگو و اعتماد میان آنها به خصوص افغانستان و پاکستان ایجاد کند.

در عین حال نخست‌وزیر پاکستان در اظهاراتی در شرق آنکارا از طرف‌های مربوطه در این اجلاس خواست به منظور حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای، همزمان با تدارک سربازان ناتو برای خروج از افغانستان تلاش کنند.

نواز شریف در یک بیانیه‌ای کتبی پیش از افتتاح این اجلاس سه جانبه در شرق آنکارا، گفت: ما امیدوار هستیم خروج سربازان از افغانستان به گونه‌ای مدیریت شود که صلح و امنیت منطقه‌ای حفظ شود.

نواز شریف تاکید کرد: اسلام‌آباد حامی یک افغانستان مستقل و متحد است و امیدوار است خروج ناتو از این کشور لطمه‌ای به صلح و ثبات افغانستان نزند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *