نشست “پروسه کابل” بدون حضور وزیر امور خارجه برگزارشد

نشست “پروسه کابل و همکاری های صلح و امنیت” روز سه شنبه با حضور نمایندگان ۲۶ کشور و سازمان های بین المللی بدون حضور “صلاح الدین ربانی” وزیر امور خارجه افغانستان در ارگ ریاست جمهوری برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، یک روز قبل از برگزاری نشست کابل، حزب جمعیت اسلامی افغانستان موقف خود را در رابط با حوادث اخیر در کشور اعلام کرد و از حکومت خواست که تمتام مسئولان امنیتی را به شمول “محمد حنیف اتمر” مشاورامنیت ملی برکنار نماید.

ارگ ریاست جمهوری در پاسخ به خواست جمعیت گفت که “محمد حنیف اتمر” مشاور امنیت ملی افغانستان وظیفه خود را به صداقت کامل انجام داده و می دهد.

با این حال شورای رهبری جمعیت تصمیم گرفت که رئیس جمعیت در نشست امروز کابل اشتراک نکند و به باور جمعیت به جا نبود که در جایی که سازماندهند‌گان حملات روز‌های اخیر که دستشان به خون این مردم آلوده است و کسانی که میخواستند رهبران جمعیت ترور دسته جمعی شوند، حضور داشته باشند، وی نیز حضور یابد.

به باور جمعیت عدم حضور وزیر خارجه پیام روشنتری از نابسامانی موجود، به اشتراک کنندگان نشست رسید. برای همین ارگ تا آخرین لحظات منتظر حضور وزیر خارجه در نشست بود.

در همین حال جمعیت مدعی است که موقف آن به صورت بسیار روشن مطرح شد، فراتر از این نشست، به گوش جهانیان و قدرت های دخیل در افغانستان رسیده است. باید گفت که وزیر خارجه کشور، ملاقات‌های جداگانه‌ی را با کسانی‌که از خارج کشور به این نشست آمده اند و تعداد‌شان نیز معدود است، برگزار کرده است و از این طریق فرصت خوبتر انتقال پیام جمعیت و موقف این حزب فراهم است.

اعضای جمعیت می گویند بر خلاف آنچه تبلیغ کردند، سطح این نشست بسیار پایین بود و بالا ترین سطح اشتراک کنند‌گان در نشست، معین وزارت خارجه ترکیه و نفر سوم وزارت خارجه ایران بود و بخش اعظم اشتراک کنندگان سفرای مقیم کابل اند.

مدیریت چنین کنفرانس‌های حتی در سطح وزیر خارجه کشور میزبان نه بلکه در سطح معین وزارت خارجه کشور میزبان می‌باشد چه رسد به این‌که رییس جمهور در آن حضور یابد و آن را اجماع جهانی تعبیر کند. حضور اشرف غنی در این نشست و بزرگ جلوه دادن آن روکشی برای شکست‌های پیهمش در عرصه های مختلف است.

حزب جمعیت همچنین مدعی است که بعضی مطرح کردند که وزیر خارجه باید در این نشست از سمتش استعفا می‌کرد. این عده به تفاوت شریک قدرت بودن و تفاوت آن با مامور اشرف غنی احمدزی بودن، باید دقت کنند.

آنان تاکید دارند که وزارت خارجه تحفه غنی به جمعیت نیست که بحث استعفا از آن با این میکانیزم مطرح شود، ما شریک قدرتیم و این حکومت بدن جمعیت حکومت نیست و فرومی‌پاشد.

اعضای جمعیت می گویند که از نظر ترکیب قومی هم این نشست چهره قوم‌گرایانه‌ی ارگ را خوب به نمایش گذاشت و هیچ تاجیکی تا نفر دهم حضور نداشت.

آنان می گویند که جمعیت اسلامی در حال رای ‌زنی است که پس از موقف گیری نسنجیده وعجولانه ارگ اقدام بعدی اش را اعلام کند. اما موقف گیری جمعیت مثل موقف گیری ارگ عجولانه و به فرمان یک یا دو نفر نیست که طی چند ساعت انجام شود.

اعضای جمعیت افزوده اند که ما وارد یک فصل جدید مبارزه شده ایم. این فصل شاید سختی‌ها و کش و قوس‌هایش را داشته باشد. اما هرنتیجه‌ا‌ی، از این که بگذاری دکتاتوری‌ای مبتنی بر ترور، حاکم شود بهتر است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *