نشست هیئت های پارلمانی افغانستان و پاکستان پایان یافت

خبرگزاری خاورمیانه – هیات های پارلمانی افغانستان و پاکستان تا حال یازده نشست داشته اند . هیات های پارلمانی افغانستان و پاکستان کابل از حکومت های دو کشور خواستند تا فیصله های آنان را عملی سازند. این نشست امروز چهار شنبه با صدور یک اعلامیهء مشترک ۲۸ ماده یی به پایان رسید.

محورهای صحبت این نشست تلاش ها برای برقراری صلح، گسترش روابط تجارتی، از میان برداشتن فضای بی اعتمادی، بوده است و آنها تهیه ی روی یک میکانیزم موثر به منظور بازگشت مهاجران افغان از پاکستان و کنترول سرحدات دو کشور تصمیماتی داشته اند .

میرویس یاسینی معاون اول پارلمان که ریاست هیات افغانی را به عهده داشت ابراز داشته است :

ما روی مساله ی امنیت، تجارت، اقتصاد و حتی در مورد آب بحث نمودیم، خواست ها و خواهشاتی که داشتیم در یک فضای برادری با هم مطرح کردیم. ما قانع شدیم که حکومت های دوکشور به وظایف شان متوجه شده، خاک شان را علیه یکدیگر استفاده نکنند. اگر جنگ بر ما تحمیل شده حکومت های مطبوع باید در این زمینه گام های فوری را بردارد.

آفتاب احمد خان شیرپاو عضو پارلمان پاکستان و رییس هیات پارلمانی نیز می گوید :

فیصله شده که این اعلامیه را ما در ولسی جرگه و مشرانو جرگه پیشکش می کنیم و از حکومت های دو کشور خواهان عملی شدن خواست های ما هستیم. من امیدوارم که با عملی کردن آن در این جا و در این سر زمین امنیت تامین گردد.

این در حالی است که شماری از آگاهان امور سیاسی افغان راه اندازی چنین نشست ها را موثر نمیدانند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *