نشست مشورتی رئیس جمهور غنی با سران ملی و جهادی کشور

محمد ‎اشرف غنی رئیس‎جمهوری اسلامی افغانستان به ادامۀ نشست‎های مشورتی، با شماری از بزرگان سیاسی، جهادی و شخصیت‎های ملی کشور دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این نشست که در ارگ انجام شد، روی موضوعات مختلف به ویژه گسترش روابط منطقوی، بسیج ملی و رویداد اخیر ولایت جوزجان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رئیس‎جمهور اعضای مجلس را در جریان اقدامات حکومت در خصوص حادثۀ جوزجان قرار داده، گفت: در این رابطه جلسات متعدد شورای امنیت ملی دایر گردیده و دولت در نتیجه غور و دقت لازم با توجه به اصل حاکمیت قانون، موقف گرفته است.

وی افزود که این موضع‎گیری نقشه راه را برای رسیدگی به این مسئله تنظیم می‎کند و رسیدگی به قضیه از مجرای نهاد‎های عدلی و قضایی کشور صورت می‎گیرد.

رئیس‎جمهور افزود: به‎خاطری‎که این حادثه به دلایل مختلف مردم را متاثر ساخته است، به مشوره‎های بیشتر، بخصوص مشورۀ رهبران جهادی و شخصیت‎های ملی و سیاسی نیاز است.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس‎ اجراییی، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، حضرت صبغت‎الله مجددی و استاد عبدرب‎الرسول سیاف رهبران جهادی، عبدالرووف ابراهیمی و فضل‎هادی مسلمیار روسای مجلسین شورای ملی، محمد‎یونس قانونی، استاد محمد‎کریم خلیلی معاون ارشد شورای عالی صلح، هدایت‎امین ارسلا و محمداسماعیل خان پیرامون موضوع مطرح شده صحبت نمودند.

اشتراک کنندگان نشست ضمن داشتن اجماع و حمایت از موقف حکومت، پیرامون رویداد جوزجان ابراز تأثر نموده و تأکید ورزیدند که این موضوع باید با قاطعیت و بی‌طرفی از سوی مراجع عدلی و قضایی بررسی گردد و به نتایج آن احترام گذاشته شود.

محمد‎یوسف حلیم قاضی القضات و رئیس ستره محکمه طی سخنانی گفت: به شما اطمینان می‎دهم که بعد از تکمیل شدن تحقیقات، قانون در این خصوص با بی‌طرفی کامل تطبیق خواهد شد.

هم‎چنان رئیس‎جمهور در مورد روابط افغانستان با کشور‎های منطقه، همسایه و جهان صحبت کرد و گسترش این روابط را از لحاظ سیاسی و اقتصادی مهم خواند.

وی تاکید کرد که باید مناسبات قابل پیش‎بینی با کشور‌های منطقه و همسایه داشته باشیم.

بزرگان سیاسی، جهادی و شخصیت‎های ملی نیز گسترش روابط افغانستان با کشورهای همسایه – به ویژه در عرصه های امنیت و اقتصاد را از مسایل عمدۀ دانستند. آنان در مورد ابعاد مختلف موضوعات مورد توجه افغانستان و کشور های همسایه و کاهش خطرات امنیتی برای افغانستان، با دقت و مسئولیت پذیری با تفصیل صحبت کردند و پیشنهاد نمودند که در نشست‎های آینده نیز در این خصوص بحث‎های همه جانبه صورت گیرد.

رئیس‎جمهور غنی در اخیر یک‎بار دیگر از همۀ بزرگان و شخصیت‎های سیاسی، ملی و جهادی کشور بخاطر ارائه مشورت‎های شان تشکری کرده، گفت که نظریات و پیشنهادات شما در راستای تقویت بیشتر سیاست‎های ملی، ممد و موثر واقع می‎شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *