نشست مشورتی «رئیس جمهور» با بزرگان و شخصیت های سیاسی

به سلسلۀ نشست های مشورتی رئیس جمهورغنی با رهبران و بزرگان سیاسی و جهادی کشور در مورد مسایل عمدۀ ملی، امنیتی و سیاسی، شام دیروز نشست مشورتی در ختم مصاحبه‌ با کاندیدان کمیسیون‌های انتخاباتی، در ارگ برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهور غنی ضمن خوش آمدید به رهبران و بزرگان سیاسی و جهادی کشور، از رئیس و اعضای کمیته گزینش خواست تا گزارش کارکرد های خویش را به اشتراک کننده گان جلسه ارائه نمایند.

قضاوتمل «جاوید رشیدی» رئیس کمیتۀ گزینش، گفت که ما کار خود را از صفر آغاز کردیم و در آغاز بیش از ۴۰۰ درخواستی موجود بود، مگر ما یک هفتۀ دیگر فرصت دادیم تا کاندیدان بیشتر مراجعه کنند و جمعاً برای هر دو کمیسیون انتخاباتی ۷۲۰ تن درخواستی دادند و بررسی های اولیه ما نشان داد که بیش از ۳۰۰ نفر بخاطر شرایط سنی و عدم مطابقت رشته تحصیلی، واجد شرایط نمی باشند.

وی افزود: کمیته گزینش حداقل ده شاخص را به شمول تحصیل، تجربه و مهارت برای نهایی کردن فهرست در نظر گرفتند.

رئیس کمیتۀ گزینش گفت که ما پس از چند دور مصاحبه سرانجام در چهارشنبه گذشته فهرست نهایی را که ۲۱ تن برای کمیسیون انتخابات و ۱۵ تن برای کمیسیون شکایات انتخاباتی بودند، به ریاست جمهوری ارائه کردیم.

در ادامه جلسه شخصیت های سیاسی هر یک محمد عمر داوودزی، وحیدالله سباوون، انوارالحق احدی، فاروق وردک، عبدالحکیم مجاهد، قاضی محمد امین وقاد، استاد محمد محقق، داکتر عباس بصیر، انجنیر کریم امین، عبدالکریم خرم، امرالله صالح، عطا محمد نور، ضرار احمد مقبل و ملا سید محمد اخوند به ترتیب نظریات، انتقادات و پیشنهادات شانرا در رابطه به شیوه کار کمیتۀ گزینش ارائه کردند.

سپس رئیس جمهور غنی از نظریات و انتقادات آنها تشکر کرده، گفت که به هیچ وجه مداخله در امور دیگر نهادها از طرف حکومت صورت نمی گیرد. وی افزود که در قانون جدید انتخابات برای اولین بار تخلف جرم شمرده شد و این نکتۀ مهم می تواند از تخلفات در انتخابات جلوگیری نماید.

رئیس جمهور گفت که انتخابات شفاف ضرورت به اجماع و همکاری قشر سیاسی دارد. وی افزود که با تمام کاندیدان مصاحبه شده است و معیار های مهم در نظر گرفته می شود و امانتداری یکی از معیار های مهم برای اعضای کمیسیون های انتخاباتی است.

محمد اشرف غنی تاکید کرد که انتخابات یک مسئله ملی است و ضرورت به دقت و مشورت دارد و از آنها خواست تا دیدگاه های شانرا به صورت تحریری شریک سازند.

همچنین سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور، گفت: تمام سوالاتی که شما مطرح کردید، در جلسه بعدی به بررسی گرفته می شود.

وی افزود: مسایلی که مربوط انتخابات می شود، ایجاب می کند که تمام احزاب و جریانات سیاسی طرح های خویش را در این رابطه شریک سازند.

در پایان نشست، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی صحبت کرد.

وی گفت که هیچ مداخله ای در کار کمیتۀ گزینش صورت نگرفته و آنچه برای شان مقدور بوده است، انجام داده اند. وی از قشر سیاسی خواست تا دیدگاه منسجم داشته باشند.

داکتر عبدالله عبدالله گفت: اگر قشر سیاسی تصمیم بگیرند و روحیه همکاری داشته باشند، انتخابات آینده به صورت بهتر برگزار خواهد شد.

رئیس اجرایی تاکید کرد که راه جزء انتخابات نداریم و ارادۀ سیاسی برای برگزاری انتخابات وجود دارد.

وی گفت که پیشنهادات اشتراک کننده گان، در جلسه روز یکشنبه به بررسی گرفته خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *