نشست ابوظبی، بی تاثیر برای برقراری صلح افغانستان

نشست ابوظبی در مورد صلح افغانستان؛ نشست طالبان مسلح با نمایندگان امریکا، عربستان، پاکستان و امارات است؛ نه میان نمایندگان افغانستان و طالبان.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آگاهان امور سیاسی کشور نشست ابوظبی برای صلح افغانستان را بیشتر برای منفعت کشورهای دخیل می دانند تا موثر برای برقراری صلح در افغانستان.

احمد سعیدی آگاه امور سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه میگوید «در این نشست حکومت افغانستان به حاشیه رانده شده است. هیئت حکومت در ابوظبی صرف با زلمی خلیلزاد دیدار کرده است.»

وی اظهار داشت که طالبان از قبل بارها اعلام کرده بودند که با حکومت افغانستان مذاکره نمی کنند و طرف آن ها در مذاکرات صلح، امریکا است نه نمایندگان حکومت افغانستان.

سعیدی نشست امارات را به نفع پاکستان و طالبان مسلح عنوان میکند و میگوید که پاکستان برای این نشست زمینه سازی کرده است و تا زمانیکه «توپ» بازی در میدان آنان و طالبان است و تا زمانیکه منافع شان مطرح باشد، از مذاکرات صلح افغانستان حمایت میکنند، در غیر آن به راحتی برای آن مانع می شوند.

به باور وی، جنگ در افغانستان جنگ میان امریکا و روسیه، ایران و عربستان سعودی و هند و پاکستان است و تا زمانیکه این قدرت ها در منطقه توافق نکنند، هیچ صلحی در افغانستان نمی آید و نه مذاکرات به نتیجه می رسد.

این در حالی است که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان مسلح گفته است با نمایندگان دولت افغانستان دیدار نداشته اند.

اما حکومت افغانستان اعلام کرده که هیئت ۱۲ نفری را به نمایندگی سلام رحیمی برای دیدار با طالبان مسلح به امارات فرستاده است.

با این حال، باید دید که نشست امارات که روز دوم آن امروز (۲۷قوس) برگزار شد؛ چه سرانجامی خواهد داشت و آیا بازهم راهی برای آرامش و تجهیز و تقویت طالبان مسلح در فصل سرما است یا اینکه راهی برای آغاز صلح؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *