نسل کشی و قتل عام های سیستماتیک در غزنی

ولایت غزنی از مدت ها به این سو شاهد ناامنی ها و جرایم سیستماتیک بوده که بخش ویژه از باشنده گان آن را به خصوص در ولسوالی قره باغ هدف قرار داده است.

قتل و کشتار بی رحمانه شهروندان هزاره در ولسوالی قره باغ به یک معضل و نگرانی جدی تبدیل شده و مردم می گویند که تا حال مقام های محلی و امنیتی نیز هیچ اقدام جدی در قبال آن نداشته اند.

به همین منظور مردم و باشنده گان قره باغ گفته اند که خودشان مسلح شده و به دفاع از مردمان می پردازند.

نصیر احمد فقیری، رئیس شورای ولایتی غزنی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت :«از چهار سال به این سو در ولسوالی قره باغ و مناطق هزاره جات، شاهد قتل و ترور مردم هزاره هستیم».

به گفته وی، یک روز قبل در مسیر راه ولسوالی قره باغ یک نفر مسلح، موتر مسافرین را توقف داده و با شلیک بالای آنها، سه تن را زخمی و دو تن را به قتل رساند.

فقیری گفت: «فرد مسلح تا زمانی بالای موتر و مسافرینش شلیک کرد که مرمی اسلحه اش تمام می شود و دست از حمله برمی دارد.»

رئیس شورای ولایتی غزنی تصریح کرد که افراد مسلح که برخی از آنها وابسته به طالبان است، هر وقت که بخواهند دست به این رویدادهای خونین می زنند و بیشترین تلفات نیز در مسیر راه های مواصلاتی بوده است.

وی افزود که مسوولان همیشه وعده دادند قضیه را پیگیری می کنند؛ اما تا حال کاری نکرده و دلیل قابل قبولی برای مردم ارائه نکرده اند.

مردم و باشنده گان ولسوالی قره باغ تهدید کرده اند که در صورت تداوم این روند و عدم توجه مقام های امنیتی و محلی، مسلح شده و خودشان برای دفاع از مردم اقدام می کنند که در این رابطه فقیری اظهار داشت «مردم در نهایت اقدام به همین عملکرد خواهند کرد».

وی در مورد عواقب این روند تصریح کرد که تکرار آن باعث می شود که مردم از خود و مناطق خود دفاع کنند.

از سوی دیگر، عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در مجلس نماینده گان در صفحه فیس بوک خود نگاشته است :«با تاسف فراوان عصر دیروز جنایت کاران طالب در ولسوالی قره باغ ولایت غزنی با شلیک گلوله بر مسافران بی گناه قریه گلکوه، سه تن را شهید و سه تن دیگر را مجروح نموده اند!»

وی گفته است که این رویداد نشان داد، آدمی خواران طالب و گروه های جنایت کار دیگر از ریختن خون و کشتار انسان هزاره نه تنها هیچ ابایی ندارند که از این جنایات و کشتارها لذت نیز می برند!

بر اساس معلومات رحمانی، سالهاست که این سریال وحشتناک قتل، کشتار، باج گیری و اختطاف در حالی در ولسوالی قره باغ ادامه دارد که مسولان امنیتی ولسوالی و محلی هیچ گونه اقدامی برای پایان دادن به این کشتارها انجام نداده اند.

نماینده مردم غزنی معتقد است که مسولان محلی یا همه طالب هستند یا دل در گرو طالبان دارند، از این رو انگیزه برای حفاظت از جان و مال و نوامیس مردم ندارند.

وی یک بار دیگر از مسوولان امنیتی در مرکز و اداره محلی غزنی خواست که به سریال دلخراش هزاره کشی در ولسوالی قره باغ پایان دهند و در صورت ادامه بی مسولیتی ها، مردم ناگزیر خواهند شد تا خود اسلحه بردارند و از جان و مال و نوامیس خود دفاع نمایند.

مقام های محلی غزنی تا حال در این رابطه اظهار نظر نکرده اند و با تلاش فراوان موفق به گرفتن نظر آنها نشدیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *