نزدیک به ۵ هزار واقعه بیماری ایدز در افغانستان

دکتر فدا محمد پیکان رئیس برنامه کنترل مرض ایدز  (HIV) در وزارت صحت عامه کشور  به رسانه ها گفته است که بررسی ابتدایی این وزارت نشان می دهد که حدود ۵ هزار واقعه ایدز در کشور وجود دارد.

 به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به گفته پیکان از ۵ هزار واقعه ایدز تاکنون یک هزار و ۳۶۷ واقعه در وزارت صحت عامه کشور ثبت و راجستر شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۷۰ نفر مبتلا به ایدز تحت درمان در کشور قرار دارند، گفت: وزارت صحت عامه تلاش دارد تا این مرض را کنترل کند.

پیکان گفت: هم اکنون در سطح افغانستان ۲ مرکز بهداشتی استاندارد برای تداوی بیماران ایدز وجود دارد که این مراکز در ولایت های (کابل و هرات) قرار داشته و تمامی خدمات آن به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار داده می شود.

نامبرده تصریح کرد: بیشترین واقعات مرض ایدز در ولایت های (کابل، هرات، ننگرها و بلخ) دیده شده است که این مرض همچنین ساری می باشد.

وی ادامه داد: این مرض از طرق مختلف‌ (مراقبت جنسی، خون و استفاده وسایل صحی “سوزن کاری” میان معتادان) از یک شخص به شخص دیگر سرایت می کند که در کشور ما بیشتر این مرض در میان معتادان مواد مخدر وجود دارد.

از سوی  دیگر دکتر فدا محمد پیکان رئیس برنامه کنترل مرض ایدز (HIV) در وزارت صحت عامه کشور از آگاهی دهی در رابطه به این مرض سخن گفت.

وی گفت: بیش از ۲ مرکز صحی در کشور برای آگاهی دهی مردم و نیز برای کاهش این مرض فعالیت می کرد که بیشترین وظایف آن آگاهی در رابطه به این مرض بوده است.

رئیس برنامه کنترل مرض ایدز صحت عامه کشور ادامه داد: وزارت صحت عامه کشور برنامه هایی را برای آگاهی مردم در امر جلوگیری از مصاب به مرض ایدز روی دست دارد.

ایدز عبارت از به وجود آمدن ضعف عمده در دستگاه ایمنی بدن و نقض ایمنی، این امر سبب کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت ها و توانایی سرکوب سلول های غیر طبیعی مثل سلول های سرطانی می شود.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *