«ندای جنبنده های سرکوب شده در جزیره قدرت»

افغانستان جغرافیایی که در آن زنانش به «سیاه سر» و بسیاری نام های دیگر مسمی شده اند و حتی گرفتن نام زنان در مجالس و محافل ننگ پنداشته می شود.

در جامعه سنتی و مرد سالار افغانستان، دست یافتن یک زن به موفقیت، همانند عبور از هفت خوان رستم است؛ اما با آنهم بانوانی هستند که دل به دریا زده اند و کارهای بزرگ و بنیادین را انجام داده و می دهند.

بلند شدن در میان انبوهی از طعن و کنایه ها «دلِ شیر» می خواهد و پیکار و تلاش که عده ای دارند و توانستند فعل «خواستن» را صرف کنند و مثل معروف (خواستن توانستن است) را به معنی واقعی پشت سر بگذارند.

هستند بانوانی که از بطن جامعه مرد سالار افغانستان قد علم کرده و بر خلاف مسیر دیگران گام نهادند و راهشان به «ترکستان» نرفته و به موفقیت های زیادی دست یافته اند.

نوریه ندا، بانویی است که گام در جامعه مردسالار گذاشته و به دنبال آرزوهای بزرگی است؛ او در رشته حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه بلخ فارغ شده و حالا مسوول مؤسسه حقوقی پاڅون و رادیو بانو در ولایت بلخ است.

بانو ندا کارهایش نسبت به سایر هم قطارانش تمایز زیادی دارد و فعالیت هایی که تا حال انجام داده او را بیشتر به یک قهرمان شباهت داده است.

نوریه، ۲۳ سال سن دارد و متاهل است و در یک خانواده ۵ نفری زنده گی می کند.

بانو ندا شاید نخستین زنی است که به تنهایی یک رسانه صوتی را که با کارمندان زن، رهبری می کند.

مسوول رادیو بانوی بلخ در گفتگوی ویژه با خبرگزاری خاورمیانه، اظهار داشت که در نخستین روزهای مکتب، فعالیت هایش را با سرودن شعر آغاز کرد و در محافل و مجالس ادبی اشتراک می کرد و شعر می خواند.

بانو ندا می گوید که از چالش های موجود افغانستان که زنان و دختران با آن دست و گریبان اند بدور نمانده و در اوایل کارهایش با چالش هایی روبرو بوده است؛ اما هیچگاهی دست از تلاش بر نداشته و همه مشکلات را تحمل کرده است.

به گفته وی، بیشترین فعالیت هایش را آگاهی دهی برای زنان و دفاع از حقوق این قشر تشکیل میدهد، با آنکه او کارهای زیادی را درین بخش انجام داده است تعریفی جالبی از زنان افغانستان دارد :«زنان افغانستان جنبنده های سرکوب شده در جزیره قدرت هستند و خاموشی در این جزیره؛ این جنبنده ها را به کام نابودی می کشاند.»

مسوول رادیو بانو افزود که اساس کارش را تلاش و مبارزه تشکیل می دهد و زنان دیگر را نیز به مبارزه و تلاش ترغیب می کند.

نوریه ندا که به ندای زنان محروم افغانستان در بلخ شهرت دارد، می گوید :«اگر فرصت کاری برای زنان افغانستان فراهم شود، رهبران خوب و کارمندان با ایمان از میان شان ظهور خواهد کرد.»

وی آرزو دارد که در فردای افغانستان، جنبده های سرکوب شده جزیره قدرت، به آرامش و اعتدال دست یابند و فریادی از زیر شلاق های ظلم و ستم بلند نکنند.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *