میشله باشلت در انتخابات شیلی پیشتاز است

در حالی که شمارش آرا در شیلی ادامه دارد، میشله باشلت، رئیس جمهوری سابق این کشور، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری از دیگر رقبای خود پیش افتاده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نتایج اولیه رای‌گیری در روز دوشنبه حاکی از این بود که اولین مدیر اجرایی نهاد زنان سازمان ملل، آژانس جدید در مورد مسایل زنان و جنسیتی با ۴۶.۴۲درصد آراء از دیگر رقبای خود پیش افتاده است.

این نتایج همچنین نشان می‌دهد که خانم الوین ماتی، از حزب محافظه‌کار و نزدیکترین رقیب باشلت توانسته است ۲۵.۲۶ درصد از آراء را به دست آورده است.

فرانکو پاریسی، اقتصاددان مستقل و مارکو انریکه اومینم، فیلمساز فرانسوی شیلیایی دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بودند که توانستند به ترتیب ۱۱.۰۷ و ۱۰.۷۳ درسد از آراء را به دست آورند.

گزارش‌ها حاکی از این است که ۳۴.۴ درصد آراء تاکنون شمرده شده است.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه داشت، در این انتخابات ۹ کاندیدا برای جانشینی سباستین پینه‌را، رئیس جمهوری فعلی شیلی با یکدیگر رقابت می‌کردند.

براساس گزارش‌ها، بیش از ۱۳ میلیون نفر از مردم شیلی واجد شرایط رای دادن بودند، ۲۰۱۲ شعبه اخذ رای در ۳۶۵ شهرداری در سراسر کشور، در روز رای‌گیری باز شده بود.

براساس قوانین انتخاباتی شیلی، نامزد برنده باید اکثریت آراء را به دست آورد، اگر یک کاندیدا نتوانست بیش از ۵۰ درصد آراء را به دست آورد، دو نامزدی که بالاترین رای را کسب کرده‌اند در دور دوم انتخابات در ماه دسامبر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

با این حال، ماتی از حمایت پینه‌را، برخوردار است، براساس قانون اساسی شیلی، پینه‌را نمی‌تواند برای دو دوره متوالی رئیس جمهور شیلی باشد.

دوره ریاست جمهوری پینه‌را در ۱۱ مارچ سال آینده به پایان خواهد رسید.

باشلت، متعهد شده است که با نابرابری عمیق اقتصادی در این کشور مقابله کند و برای کمک به صندوق اصلاحات آموزشی در واکنش به تظاهرات گسترده اخیر دانش‌آموزان و دانشجویان، مالیات شرکت‌های بزرگ را افزایش دهد. ماتی نیز متعهد شده است که با نرخ بیکاری بالا مقابله کند و گفته است اگر او انتخاب شود، سیاست‌های پینه‌را را ادامه خواهد داد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *