مُدلینگ کابل در تقابل با مولوی انصاری هرات؟!

در روزها و هفته های اخیر صحبت ها و واکنش ها به طرف شهر هرات، منطقه زیارتی گازرگاه و شخص مولوی مجیب الرحمان انصاری بود؛ اما در جریان دو روز اخیر، اجرای مُدلینگ دختران و پسران در سرک های کابل، نگاه ها را به خود معطوف ساخته است.

مولوی انصاری در صحبت هایش به حدی مغرضانه صحبت کرد و زنان را مورد هدف قرار داد که در کشوری به مانند افغانستان که دفاع از حقوق زنان را مبارزه می کند، این صحبت ها واکنش ها را به دنبال داشت.

زنان هرات و دیگر ولایت های کشور در تقابل با اظهارات مولوی انصاری، صحبت ها کرده و از حقوق شان دفاع کردند و مولوی انصاری به یک چهره برجسته در فضای مجازی تبدیل شد.

چند روزی از مولوی انصاری نگذشته بود که یک گروه به نام «مُدلینگ» که پیش از این در فضای بسته به اجرای برنامه های مُدل می پرداخت، پا را فراتر گذاشته و اقدام به نمایش مُدل در سرک های کابل کرد.

آنها روز پنجشنبه هفته گذشته (۳دلو) در کارته چهار کابل و در نزدیکی مسجد شیرشاه سوری؛ اجرای «شو» با حضور دختران و پسران را برگزار کرده و در برخی مواقع دختران و پسران دست در دست هم خودشان و لباس های قیمتی شان را نمایش دادند.

مسوولان راه اندازی این شومُدلینگ گفته اند که اقدامشان برای «تابوشکنی» در افغانستان بوده و به زودی در دیگر ولایت ها به ویژه هرات نیز برنامه هایشان عملی می شود.

به گفته آنها «ما از ۱۲ سال بدینسو فعالیت داریم و حرکت مان در کابل و برنامه های بعدی هرات ما در واکنش به مولوی انصاری و یا هیچ فرد دیگری نیست».

مسوول این گروه گفته است؛ تنها در بخش ورزش نباید قهرمانی و یا انقلاب شود و هر جوان می تواند در هر بخش و با هنر خود انقلاب کند.

در کشوری به مانند افغانستان که متاسفانه تنها از نام «آزادی بیان» و «دموکراسی» استفاده شده و به هر طریقی کاربرد دارد؛ اما هنوز هم فقر فرهنگی بیداد می کند.

این فقر فرهنگی در اکثر بخش ها دیده می شود و برخی ها هم نام کارهایشان را به همین دلیل گذاشته اند «تابوشکنی».

تابوشکنی در کشوری به مانند افغانستان که اکثر مردم آن با فقر دست به گریبان هستند، بهتر است تابوشکنی در فقر اقتصادی باشد تا ترویج برهنگی و فحشا در جامعه ای که به راحتی حتی نمی تواند لباس ساده ای برای پوشش خودش تهیه کند؛ چه برسد به لباس هایی که بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده و درآمدزا معرفی می شود.

اگر ریشه فقرِ اقتصادی در بین مردم کشور از بین برود، شاید افراط و تفریط از نوع مولوی انصاری و «مُدلینگ» را شاهد نبوده و افکار به سمت کاهش فقر معطوف می گشت.

ترویج فحشا با استفاده از نام «مُدلینگ» و به عبارتی تقابل با مولوی انصاری شاید چاقوی ترویج تبعیض با استفاده از نام «مبارزه با بی حجابی» را تیزتر کرده و هر کدام مضرات خاصی دارد که تبعات آن ناگوار است.

همین افرادی که حضور زنان در جامعه را مخالف فرهنگ می دانند، در برابر بسیاری از فجایع تجاوز به دختران خوردسال و زنان سکوت اختیار کرده اند و شاید به دنبال اهداف مشخص هستند که در مواردی پافشاری دارند.

این درحالی است که رئیس حج و اوقاف هرات گفته است که هرات جایی برای برگزاری «مُدلینگ» نیست و با برگزاری آن به صورت جدی برخورد می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *