منار جام غور، نیافتد!!

مردم و باشنده گان ولایت غور می گویند که منار جام این ولایت نیاز جدی به رسیده گی دارد و اگر افتاد، دیگر برنمی خیزد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بارنده گی های اخیر نگرانی مردم و باشنده گان ولایت غور را نسبت به وضعیت منار «جام» نگران ساخته و از حکومت خواهان توجه جدی به آن هستند.

دومین مناره خشتی بلند در جهان است، مهم ترین جاذبه گردشگری افغانستان و از معدود دیدنی های سالم عضو فهرست یونسکو در افغانستان و برج سر به فلک کشیده در غور در قرن ۱۲ میلادی ساخته شده است.

محمد احسان یکتن از باشنده گان غور می گوید که «بی توجهی دولت افغانستان در چند دهه اخیر خصوصا در ۱۷ سال گذشته برای منار جام خطر سقوط را به یقین تبدیل کرده است».

به گفته وی، موقعیت منار در کنار دریای هریرود است و فاصله دریا و منار چند بار تخریب گردیده و اگر یکبار دیگر دیوار محافظتی آن از بین برود، منار سقوط میکند.

سیف الدین یکتن از متنفذین غور به خاورمیانه گفت «بی توجهی و عدم ترمیم سطح داخلی و خارجی منار، خطرات باران، برف و شعاع آفتاب منار را متضرر ساخته و تمام تزئینات آن از بین رفته است».

این مرد از دولت خواست تا فوراً دست بکار شده و با فراهم سازی زمینه های کمک رسانی از منابع داخلی و خارجی این سرمایه بزرگ تاریخ را نجات دهد.

در عین حال، محی الدین خطیبی، سخنگوی والی غور در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه تائید کرد که نسبت به منار جام توجه کمتر شده؛ اما تصریح کرد که «یونسکو» وظیفه رسیده گی به این آثار تاریخی را دارد.

اما وی نگرانی مردم را رد کرده و اظهار داشت که منار جام با خطر سقوط روبرو نیست؛ اما نیاز به توجه دارد و از سازمان یونسکو درخواست شده تا این نگرانی را مرفوع بسازد.

منار جام غور ۶۵ متر ارتفاع دارد و در سال ۲۰۰۲ مرکز حفظ میراث جهانی یونسکو خواستار ثبت این منار در فهرست میراث فرهنگی جهان شد و بعد از «قطب منار» در دهلی نو، هندوستان بلندترین منار خشتی جهان است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *