ملا عُمر : امضای پیمان استراتژیک عواقب جدی بهمراه دارد

 

خبرگزاری خاورمیانه  – جان کری با پروازی از کوآلالامپور عازم کابل شد و با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان درباره پیشبرد توافقنامه امنیتی دوجانبه با افغاستان گفت‌وگو کرد.

به نقل از پرس تی وی ، ملا عمر، رهبر طالبان هشدار داده است که توافق امنیتی میان امریکا و افغانستان «عواقب جدی» دربر خواهد داشت. او روز یکشنبه در بیانیه‌ای که منتشر کرد اظهار داشت: (امضای) توافق راهبردی برای آنان عواقب جدی را در پی خواهد داشت

وی ادامه داد که باقی ماندن پایگاه‌های امریکا در افغانستان «غیرقابل قبول» است و افزود، نبرد علیه امریکا «تحرک بیشتری» خواد داشت.

رهبر طالبان این اظهارات را یک روز پس از آن ابراز داشت که حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان بعد از دیدار با جان کری، وزیر امورخارجه امریکا اعلام کرد که با بخش‌هایی از پیشنهادات موافقت کرده است اما درباره مصونیت سربازان امریکایی از تحت تعقیب گرفتن توسط قوانین افغانستان مخالفت کرده است.

کری گفته است که «بدون توافق امنیتی دوجانبه» مسائل قابل حل و فصل نیست.

رئیس جمهور کرزی تاکید داشته است که پس از امضای پیمان راهبردی باید روستائیان افغان مصون باشند و تجربه های تلخ برایشان تکرار نشود .

کابل همچنین با درخواست‌های امریکا برای ادامه عملیات ضد تروریستی و عملیات علیه شورشیان در افغانستان، پس از سال ۲۰۱۴ میلادی مخالفت کرده است .

 

ناتو غیر مستقیم هم اعلام داشته است که حضور انها منوط به پیمان استراتژیک با افغانستان با ایالات متحده است .

 

 

واشنگتن می خواهد حدود ۱۰ هزار نیروی خود را در افغانستان حفظ کند .

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *