ملاله یوسف‌زی جایزه‌ نوبل اش را دریافت کرد

ملاله یوسف‌زی، دختر ۱۷ ساله پاکستانی و فعال حق بشر و تحصیل، به عنوان جوان‌ترین برنده صلح نوبل در مراسمی در اسلو، پایتخت نروژ، جایزه‌اش را دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ملاله یوسف‌زی دختر نوجوانی است که در دفاع از حق آموزش توسط طالبان مورد هدف گلوله قرار گرفت.

او فعال حقوق بشر و حقوق کودکان و عضو کمپین تحصیل دختران اهل پاکستان است که در اکتبر ۲۰۱۲توسط گروه طالبان و در راه بازگشت از مکتب ترور نافرجام شد.

در همین حال شام روز چهارشنبه (۱۹ قوس) ملاله یوسف زی” و “کایلاش ساتیارتی به صورت مشترک به عنوان برنده جایزه صلح نوبل امسال (۲۰۱۴) جایزه اش را دریافت کردند.

رئیس کمیته نروژی نوبل اعلام کرده است که ملاله یوسف زی پاکستانی به دلیل تلاشهایش برای ارتقاء سطح تحصیل بانوان در پاکستان برای این جایزه برگزیده شده است.

با اهدای جایزه نوبل به ملاله ١٧ ساله، او جوانترین فردی است که برنده جایزه نوبل شده است.

ساتیارتی نیز از فعالان حقوق کودکان در هند و از افراد پیشرو در مبارزه با کار کودکان محسوب می‌شود و تاکنون سازمانش ۸۰ هزار کودک را از کار اجباری خلاص کرده و به بازپروری و تحصیل آنها کمک کرده است.

کمیته صلح نوبل از این دو به خاطر “مبارزه‌شان علیه سرکوب کودکان و جوانان و مبارزه برای حق تحصیل همه کودکان” تقدیر کرده است.

ملاله یوسفزی توسط طالبان پاکستان مورد حمله قرار گرفت و با اصابت گلوله به سرش او هوشیاری‌اش را برای روزها از دست داد.

گلوله از قسمتی از بالای ابروی چپ ملاله وارد سرش شده بود و با گذشتن از گردنش درمهره‌های پشت‌اش متوقف شده بود. او را در پشاورعمل کردند و بعد تحت مراقبت ویژه قرار گرفت.

در پانزده اکتبر سال ۲۰۱۲ملاله به شفاخانه کویین الیزابت بیرمنگام منتقل شد و مراحل بهبود را خیلی خوب گذراند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *