مقامات عربستان سعودی، کانادا را تهدید کردند

مقامات عربستان سعودی، دیپلمات‌های سفارت کانادا را در ریاض به دلیل مواضع این کشور در خصوص جنگ یمن تحت فشار و تهدید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،  به نقل از وبسایت «رادیو کانادا اینترنشنال»، این تهدیدات و انتقادات پس از آن مطرح شد که اتاوا خواستار توقف فوری جنگ و درگیری در یمن شد و از یک گروه مستقل خواست در خصوص نقض حقوق بشر در این کشور جنگ زده تحقیق و تفحص کند.

یک منبع آگاه نزدیک به سفارت کانادا در این خصوص اظهار کرد مقامات سعودی سفارت کانادا را به دلیل مواضع اتاوا در قبال جنگ یمن تحت فشار قرار دادند. آنها با تهدید کانادا اظهار کردند در صورتی که این کشور به مواضع خود در قبال جنگ یمن ادامه دهد، سرمایه های خود را از کانادا خارج خواهند کرد.

این در حالی است که عربستان سعودی بزرگترین مشتری صنایع دفاعی کانادا است و احتمالا از تسلیحات ساخت این کشور در جنگ علیه مردم یمن استفاده می کند. کانادا پیشتر ضمن ابراز نگرانی در این خصوص اعلام کرد خواستار توقف فوری جنگ و تحقیق در خصوص احتمال نقض حقوق بشر در یمن است.

وزارت امور خارجه کانادا از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد. سخنگوی وزارت خارجه این کشور اظهار کرد: «کانادا و عربستان در زمینه های مختلفی از جمله حقوق بشر و مسائل امنیت منطقه ای با یکدیگر همکاری می کنند. ما در خصوص مکاتبات دیپلماتیک میان دولت کانادا و سایر دولت ها اظهار نظر نمی کنیم.» او در ادامه افزود: «با این حال، مقامات کانادایی همواره بر نگرانی عمیق خود در خصوص جنگ یمن که تاثیری ویرانگر و غیرقابل قبول بر شهروندان بی گناه دارد، تاکید می کنند.»

تجاوز عربستان به یمن در مارچ ۲۰۱۵ تاکنون جان ۱۰ هزار نفر را گرفته و ۲ میلیون نفر را از خانه های خود آواره کرده است. حمله جنگنده های ائتلاف سعودی به زیرساخت های شهری و مناطق غیرنظامی موجب وقوع فاجعه انسانی در این کشور جنگ زده شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *