معین سیاسی وزارت خارجه چه می کند؟

از برکناری سخنگوی وزارت خارجه کشور چند صباحی می گذرد؛ اما تنش ها و حاشیه های آن همچنان باقی است و هر روز بحث تازه ای باز می شود.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهور غنی به تاریخ ۱۴ میزان و به دلیل اظهاراتی که «غیرمسوولانه» خوانده شد، صبغت الله احمدی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه را برکنار کرد؛ اما این اقدام با واکنش و مخالفت جدی داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه و صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه روبرو شد.
به هر حال، هرچند که آقای احمدی سه روز بعد از حکم برکناری اش از سوی رئیس جمهور به وظیفه حاضر می شد؛ بالاخره از سوی محافظین وزارت خارجه اجازه ورود به وزارت را نیافت.
بعد از این رویکرد، اقدامات و تنشها بین رئیس جمهور و رئیس اجرائیه کمی فروکش کرد؛ اما معین سیاسی وزارت خارجه به تازگی آتش جدیدی روشن کرده است.
بر اساس مکتوبی که از معینیت سیاسی وزارت خارجه به دادستانی کل ارسال شده؛ ادریس زمان از این نهاد خواسته است تا صبغت الله احمدی را احضار کند.
در این مکتوب رسمی آمده ‌است که اقدامات آقای احمدی علیه امنیت داخلی و خارجی بوده و دادستانی کل باید از نهادهای امنیتی برای تهیه و اسناد و مدارک در این مورد، طالب همکاری شود.


بخشی از مکتوب به این شرح است: «اقدامات نامبرده غیر اداری بود، مورد تفتیش داخلی قرار نگرفته و بر اساس حکم رییس جمهور برکنار شده و به محوطه وزارت امور خارجه ممنوع‌ الدخول شده‌است.»
به همین اساس معین سیاسی وزات خارجه از دادستانی کل خواسته است تا از طریق مراجع تنفیذ قانون در زمینه احضار صبغت‌ الله احمدی برای تحقیق، اقدامات لازم را روی دست بگیرد.
سخنگوی پیشین وزارت خارجه در آخرین نشست خبری اش که همزمان با سفر هیئتی از طالبان به پاکستان بود، گفته بود که افغانستان از تلاش‌ های تمامی کشورهای منطقه و جهان برای صلح و زمینه‌ ‌سازی برای گفتگوی مستقیم میان دولت و طالبان استقبال می ‌کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *