معترضان برای کناره گیری مرسی از قدرت مهلت تعیین کردند

با گسترش دامنه اعتراضات علیه دولت مصر، مخالفان محمد مرسی رئیس‎جمهور این کشور، تاریخ یازدهم سرطان را به عنوان آخرین مهلت برای کناره‌گیری مرسی از قدرت اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، در بیانیه منتشر شده از جانب جنبش تمرد امروز (دوشنبه ۱۰ سرطان) آمده است: ما تا ساعت ۵ بعداز ظهر روز سه‌شنبه، یازدهم سرطان به محمد مرسی مهلت می‌دهیم که قدرت را ترک کند و به نهادهای دولتی اجازه دهد که برای برگزاری انتخابات زودهنگام آماده شوند.

روز گذشته یک شنبه قاهره و دیگر شهرهای بزرگ مصر شاهد تظاهرات بزرگی علیه محمد مرسی و همچنین در حمایت از او بودند.

براساس گزارش‌ها، در این تظاهرات ها از مخالفین و موافقین، هفت نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

جنبش مخالف مصر هشدار داده است اگر مرسی تا مهلت تعیین شده استعفا ندهد، معترضان یک کمپاین نافرمانی مدنی بزرگ را در این کشور آغاز خواهند کرد.

جنبش تمرد همچنین از موسسات دولتی از جمله ارتش، پولیس و قوه قضائیه مصر خواسته است که به طور شفاف با اراده مردم همراه شوند.

این جنبش درخواست رئیس جمهوری برای گفتگو را رد کرده و گفته است: هیچ جایگزین دیگری برای پایان دادن مسالمت‌آمیز قدرت اخوان المسلمین و محمد مرسی، نماینده آن وجود ندارد.

اعتراضات گسترده در در اولین سالگرد مراسم تحلیف محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر برگزار شد.

مرسی اولین رئیس جمهوری مصر پس از سقوط حسنی مبارک است، وی هفته گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده بود که دو قطبی کردن زندگی سیاسی کشور، مصر را فلج خواهد کرد.

رئیس‎جمهور مصر اذعان کرده است که وی در طول اولین سال قدرت خود، اشتباهاتی انجام داده است و خواستار آشتی ملی شده و گفته است که برای هم‎‌کاری با مخالفان در جهت اصلاح قانون اساسی، آمادگی دارد.

جبهه نجات ملی، بزرگ‎ترین ائتلاف مخالفان در مصر این پیشنهاد رئیس جمهور را رد کرده است.

جبهه نجات ملی ادعا کرده است که مرسی، در پذیرش مسئولیت دوقطبی شدن عمیق سیاسی کشور و مشکلات اقتصادی آن، ناتوان بوده است.

با وجود این، حامیان مرسی می‌گویند که رئیس جمهور در حال حاضر مشغول پاک‎سازی نهادهای مصر از فساد است و نیاز به زمان بیشتری برای تحقق بخشیدن به آرمان‌های انقلاب دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *