معاش معلمین درزاب؛ به کام داعش یا مدیر معارف؟

باشنده‌گان ولسوالی درزاب ولایت جوزجان از حیف و میل شدن معاش یک‌ماهه معلمین این ولسوالی از سوی مدیر معارف درزاب خبر می‌دهند و می‌گویند ۹۰ درصد مکاتب این ولسوالی به روی دانش‌آموزان مسدود است.

بزرگان قومی این ولسوالی به خبرگزاری خاورمیانه گفتند، غنی‌خان مدیر معارف ولسوالی در همدستی با شماری از کارمندان معارف ولسوالی درزاب، معاش ماه حمل معلمین که نزدیک به ۹۰۰ هزار افغانی می‌شود را به بهانه اینکه در مسیر راه از سوی گروه داعش سرقت شده است، حیف و میل کرده‌اند.

موسی رئیس، یکی از بزرگان قومی گفت، مدیر معارف، معلمین را تهدید کرده است که اگر در مورد معاش‌شان صدا بلند نمایند، وظایف‌شان را از دست می‌دهند.

در عین حال رحمت‌الله حشر، ولسوال درزاب به خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، بسیاری مکاتب این ولسوالی به پایگاه نظامی تبدیل شده و دانش‌آموزان از مکتب رفتن بازمانده‌اند.

به گفته وی، شماری از این مکاتب از سوی نیروهای امنیتی و شماری هم از سوی گروه تروریستی داعش به پایگاه نظامی مبدل شده‌اند.

شورای ولایتی جوزجان نیز این گفته‌های باشنده‌گان ولسوال درزاب را تائید می‌کند و برخی افراد با نفوذ را در حمایت از کارمندان معارف که به فساد دست دارند، متهم می‌نمایند.

حلیمه صدف کریمی، عضو شورای ولایتی جوزجان گفت، مدیر معارف و آمر مالی معارف ولسوالی درزاب که چندی پیش از سوی وزیر معارف کشور، بخاطر سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفوی و فساد گسترده از وظایف‌شان سبک‌دوش شده بودند؛ اما تاکنون اقدامی برای پیگرد و بازجویی آنها صورت نگرفته است.

این عضو شورای ولایتی جوزجان می‌گوید، در سرقت و حیف میل شدن معاش یک‌ماهه معلمین ولسوالی درازب، مدیر معارف و برخی از کارمندان این اداره دست دارند و باید آنان از سوی ارگان‌های عدلی و قضایی مورد باز پرس قرار گیرند.

اما عبدالحی یشین، رئیس معارف ولایت جوزجان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه، بسته بودن ۹۰ درصد مکاتب ولسوالی درزاب را رد می‌کند و می‌گوید تنها در مواقع اضطراری برخی مکتب‌ها بگونه مقطعی بسته می‌شوند.

یشین دست داشتن مدیر معارف درزاب را در سرقت و حیف و میل کردن معاش معلمین رد می‌کند و می‌گوید، این پول‌ها در مسیر راه نا امن ولسوالی درازب – قوش‌تپه از سوی افراد مسلح نامعلوم سرقت شده و در پیوند به آن یک‌تن از معتمدان معارف تحت بازرسی قرار دارد.

همچنان وی در مورد سبک‌دوش شدن مدیر معارف و آمر مالی معارف درزاب گفت که، وزیر معارف در سفرش به جوزجان بگونه شفاهی هدایت برکناری این افراد را داده است و ذریعه پیشنهادی خواستار روشن شدن سرنوشت این افراد از وزارت معارف شده‌اند که تاکنون نتایج آن معلوم نیست.

اختلاس و حیف و میل شدن معاش معلمین معارف، موضوع تازه‌ای نیست و با توجه به اینکه مکاتب و دانش‌آموزان خیالی از موارد مهم معارف کشور است، تا حال بخش زیادی از کمک‌های صورت گرفته به معارف، به جیب مقام‌ها رفته است.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *