مظاهره‌ای برای بندش راه و مشکلات مردم یا دادخواهی؟

بعد از حملات خونین در ماه جوزا و به خاک و خون کشیده شدن شماری از شهروندان افغانستان در کابل، خشم مردم برانگیخت و اعتراض‌ها به دولت افزایش یافت.

در روزهای ابتدایی ماه جوزا، سه حادثه خونین رخداد، یکی انفجار وحشتناک تانکر فاضلاب، دیگری حمله بر مظاهره‌کننده‌گان و بعد از آن نیز حمله انتحاری در مراسم نماز جنازه پسر محمد علم ایزدیار بود.

این روند باعث شد تا جنبشی ایجاد شود به نام «رستاخیز تغییر» و این جنبش نیز با هدف دادخواهی ایجاد شده و در روزهای ابتدایی کارش اقدام به برافراشتن خیمه‌های تحصن و اعتراض در روزهای ماه مبارک رمضان، کردند.

هرچند این اقدام با مشکلات زیادی برای مردم کابل در روزهای گرم رمضان همراه بود؛ اما بخاطر دادخواهی از سوی مردم کم و بیش مورد حمایت قرار گرفت.

این بندش راه از سوی جنبش رستاخیز تغییر با مسدود شدن راه‌های مرکز شهر از سوی نیروهای امنیتی و گارنیزیون کابل همراه بود و بر مشکلات مردم افزود.

بندش راه‌ها بعد از برداشتن خیمه‌های تحصن، حل شده و دوباره روند رفت و آمد در پایتخت حالت عادی گرفت؛ اما امروز (۵اسد) که برابر با روز پنج‌شنبه و رخصتی ادارات دولتی همراه است، جنبش رستاخیز یک بار دیگر برای دادخواهی دست به مظاهره زد.

مظاهره‌کننده‌گان که مظاهره خود را از لب‌جر خیرخانه آغاز و تا چهارراهی میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی ادامه دادند، اعلام کردند که حکومت وحدت ملی دیگر برای مردم قابل‌قبول نیست و رئیس‌جمهور باید استعفا بدهد.

در کنار این خواست جنبش که از ابتدای ظهور آن اعلام شده بود، نکته مهم بندش راه‌های منتهی به میدان هوایی بود که مشکلات عمده‌ای برای پایتخت‌نشینان به ویژه مسافران میدان هوایی ایجاد کرده بود.

در این مظاهره که روز پنج‌شنبه و یک روز رخصت راه‌اندازی شده بود، چهارراهی میدان هوایی و تمام مسیرهای رفت و آمد به سوی ارگ ریاست جمهوری مسدود شده بود.

مظاهره‌کننده‌گان به صورت نمادین جنازه حکومت وحدت ملی را حمل کردند؛ اما کابلیان می‌گویند که نباید از مظاهره سوءاستفاده شود.

مرتضی که قصد سفر به دوبی را داشت و به دلیل راه‌بندی موفق نشده بود در زمان مشخص به میدان هوایی برسد به خاورمیانه گفت :«این درست نیست که ۵۰ نفر با راه‌اندازی مظاهره و با استفاده از چند واسطه نقلیه، تمام راه را بروی رفت و آمد مسدود کند.»

وی اظهار داشت که خواست‌های جنبش مشروع است؛ اما اگر جنبش رستاخیز خود را مردمی معرفی نکند، نباید برای مردم مشکل ایجاد کند.

روح‌الله نیز با مشکلی مشابه مرتضی روبرو است و می‌گوید :«چرا باید برای یک مظاهره کوچک، تمام راه‌ها بسته شود، جواب اینکه ما به پرواز نرسیدیم و یا با مشکلات زیادی روبرو شدیم را چه کسی می‌دهد؟»

در هر صورت، مظاهره امروز جنبش رستاخیز تغییر، مشکلات عمده‌ای برای پایتخت‌نشینان ایجاد کرد؛ در حالی‌که طبق گفته مردم، رهبران این جنبش در مظاهره امروز حاضر نبودند و تنها عده‌ای محدود دست به مظاهره زده بودند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *