مشاور امنیت ملی ایران: داعش از عراق و سوریه به افغانستان منتقل می شود

مشاور امنیت ملی ایران در دومین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ ای در تهران نسبت به انتقال گروه تروریستی داعش از عراق و سوریه به افغانستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نشست گفتگوی امنیت منطقه ای بین مشاورین امنیت کشورهای منطقه صبح امروز (۲۷قوس) به میزبانی تهران، پایتخت ایران برگزار شد.

در این نشست که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور نیز حضور داشت، علی شمخانی، دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی ایران ابراز نگرانی کرد که بعد از شکست داعش در عراق و سوریه، عناصر این گروه به افغانستان منتقل خواهند شد.

به گفته وی، انتقال اعضای شکست خورده داعش از عراق و سوریه به افغانستان، یکی از نگرانی های فعلی کشورهای منطقه است؛ زیرا افراد این گروه برای طراحی، سازماندهی و اجرای اقدامات تروریستی بر علیه دیگر کشورهای همسایه افغانستان از خاک این کشور استفاده خواهند کرد.

شمخانی تاکید کرد «غلبه بر این چالش‌ های مهم امنیتی، وظیفه اصلی ماست.»

بر اساس اظهارات وی، اجلاس امسال روی موضوع افغانستان تمرکز دارد و بیش از ۴۰ سال است که افغانستان درگیر «اشغال خارجی، جنگ داخلی و جنگ با تروریسم» است.

شمخانی تاکید کرد که «تلاش می‌ کنیم در این نشست ضمن تبادل نظر و تبیین و تحلیل ابعاد مختلف بحران در افغانستان، به راهکارهای عملی برای تقویت همکاری‌ های امنیتی دسته جمعی و مقابله با این چالش‌ ها که تاثیر مستقیمی بر تقویت ثبات و امنیت در داخل افغانستان و همچنین امنیت تمامی همسایگان آن و کشورهای منطقه دارد، برسیم.»

در عین حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور در این نشست گفت که هراس افگنی، افراط ‌گرایی، مواد مخدر، حمایت برخی دولت‌ ها از بازیگران غیر دولتی که باعث بی‌ ثباتی سیاسی در منطقه می ‌گردد، تهدیدهای جدی در برابر ثبات و امنیت کشورهای منطقه است.

به گفته وی، ضربات سنگینی بر داعش و جنبش ترکستان در افغانستان وارد شده و طالبان فضای عملیات تروریستی را برای دیگران فراهم کرده است.

محب خاطرنشان کرد که افغانستان از همکاری کشورهای همسایه، منطقه و همکاران بین المللی برای رسیدن به راه حل صلح آمیز استقبال می کند و در پلان ۷ ماده‌ ای صلح حکومت افغانستان، خطوط و اصول کشور در قبال صلح در افغانستان و منطقه به طور واضح بیان شده است.

وی گفت که افغانستان از همکاری کشورهای منطقه برای برقراری ثبات و ختم جنگ در این کشور استقبال می ‌کند.

دومین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ ای، با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقام های عالی رتبه امنیتی افغانستان، ایران، روسیه، چین، هند، تاجیکستان و ازبکستان برگزار شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *