مردم می گویند که پولیس با سارقین همکاری دارد، پولیس می گوید که سند ارائه شود

افزایش جرایم جنایی، سرقت های مسلحانه و راهزنی به مشکلات عمده مردم افغانستان در شهرهای بزرگ به ویژه پایتخت تبدیل شده است.

این جرایم به حدی زیاد شده که با تاریک شدن روز، مردم دیگر جرات گشت و گذار را ندارند، به تنهایی نمی توانی یک مسیر را پیاده طی کنی و یا از یک بخش شهر با جرات به سمت خانه آمده نمی توانی.

حبیب یکتن از باشندگان منطقه چهارقلعه چهاردهی در ناحیه ششم کابل می گوید: «با یکی از دوستانم ساعت شش و نیم شام از تمرین خلاص شده و به طرف خانه می رفتیم که در نزدیکی تانک تیل احمدیار، دو نفر ما را ایستاد کرده و موبایل و پول ما را با زور اسلحه گرفتن.»

وی می گوید که در این منطقه چندین رویداد مشابه رخداده و اقدام چندانی از سوی حوزه امنیتی ششم روی دست گرفته نشده است و مردم با مشکلات زیادی روبرو هستند.

منبع اظهار داشت «از طرف شام و یا شب دیگر نمی توان بدون هراس گشت و گذار داشت و گزمه های پولیس هم کمتر دیده می شود.»

حبیب معتقد است که پولیس یا با سارقین همکار است و یا اینکه امنیت خودش را هم گرفته نمی تواند که با آنها برخورد نمی کند.

وی می گوید: «وقتی به حوزه رفتیم، پولیس گفت که خوب شد خودتان را نکُشته است.»

مسعود یکتن از باشنده گان منطقه لیسه مریم در خیرخانه می گوید: «دختران و پسران هیچکدامشان دیگر امنیت ندارند، موترسایکل سوارها دیسکول و موبایل دخترها را می برن؛ افراد مسلح هم در کوچه ها، موبایل و پول بچه ها و دخترها را.»

به گفته وی، سارقین هیچ ترسی از پولیس ندارند و یا هم اینکه با پولیس همدست بوده و به آنها سهم می دهند.

این باشنده لیسه مریم از وزارت امور داخله و فرماندهی پولیس کابل با جدیت خواست تا وضعیت را کنترول کنند در غیر آن، زندگی هر روز برای باشنده گان کابل سخت تر می شود.

شمار دیگری از باشنده گان پایتخت از این وضعیت نگران بوده و پولیس را ناکام در حل این مشکل می دانند.

اما پولیس کابل گفته های مردم در مورد همکاری پولیس با سارقین را رد می کند.

فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس کابل به خبرگزاری خاورمیانه گفت: «نگرانی مردم کابل بجا است؛ اما تمام تلاش برای گرفتاری مجرمین داریم و به زودترین فرصت شاهد تغییرات در نقاط مختلف شهر خواهیم بود.»

وی می گوید که مردم برای اثبات ادعایشان مبنی بر همکاری پولیس با مجرمین و سارقین باید مستند صحبت کنند و اسنادشان را با پولیس شریک سازند.

فرامرز اظهار داشت «در ارتباط با افزایش گراف جرایم باید گفت که در ماه میزان ۲۰۳ واقعه بوده و ۲۳۳ تن بازداشت شده، همکاری پولیس با مجرمین که مردم می گویند، می خواهیم از مردم پرسیده شود که این همه تلاش و زحمات برای مبارزه با جرایم چه است؟.»

سخنگوی پولیس کابل افزود که مسایلی که مردم ادعا دارند در خانواده پولیس جا ندارد و اگر هم باشد بدون ملاحظه به مراجع عدلی و قضایی معرفی می شود.

وی تصریح کرد که در برنامه پولیس برای نقاط غیرپلانی به ویژه در حوزه های ششم، سوم و سیزدهم امنیتی، گزمه های پیاده افزایش یافته که از طرف شب صورت می گیرد.

فرامرز معتقد است که جرایم به یک پدیده اجتماعی در کابل تبدیل شده؛ اما پولیس تلاش دارد وضعیت را تغییر بدهد و رویدادهای ثبت شده به صورت جدی بررسی می شود، به طور مثال یک قضیه که دو ماه قبل ثبت شده، تعقیب شده است.

منبع تصریح کرد: «وقتی که پولیس می خواهد با فرد آسیب دیده همدردی کند و می گوید که «خوب شد خودت جور هستی» برداشت غلط می شود.»

اما وی قبول می کند که برخی مشکلات، غفلت های وظیفوی و کاستی ها هنوز هم وجود دارد که تلاش صورت می گیرد این مشکلات حل شود.

سخنگوی پولیس کابل می گوید که در قسمت غفلت وظیفوی در شش ماه گذشته ۱۸ تا ۲۰ تن از منسوبین پولیس کابل برکنار شده و به سارنوالی معرفی شدند.

با این حال، مردم کابل دیگر به مانند گذشته قادر نیستند از طرف شب و یا شام در شهر گشت و گذار داشته باشند و کابل به یکی از ناامن ترین شهرهای کشور تبدیل شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *