مدیریت انتخابات با نسل کشی در هزاره جات

همیشه مناطق هزاره جات کشور از امن ترین مناطق افغانستان بوده و بیشترین پیشرفت علمی از همین مناطق بوده و در کنار آن، بیشترین حضور در حرکت های مدنی از جمله انتخابات نیز مربوط به مردم این مناطق کشور بوده و است.

از آنجایی که این بخش از باشندگان افغانستان نقش مهم و تعیین کننده ای در انتخاب رئیس جمهور کشور داشته و دارد، مورد توجه خاص قرار می گیرد؛ اما تا حال این توجه تنها در زمان انتخابات بوده است.

هرچند که در دوره های گذشته انتخابات، مردم هزاره جات تنها وعده های چرب را شنیده و کارهای عملی را کمتر از روسای جمهور کشور دیده اند؛ اما بازهم برای تعیین سرنوشت و یا هم استفاده از حق شان، در حرکت مدنی انتخابات حضور گسترده داشته و دارند.

به همین دلیل، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری همیشه روی این بخش حساب ویژه ای باز کرده اند؛ اما گویا این روند حالا و برای تخریب این روند و حرکات مدنی در این بخشها، نگاه ها «منفی» شده و به دنبال تغییرات هستند.

این روند بعد از حضور زلمی خلیلزاد به عنوان نماینده وزارت امور خارجه امریکا و آغاز رایزنی های صلح وی بوده است که در این روند با نمایندگان طالبان مسلح در قطر نیز رودررو دیدار کرد.

در عین حال، نماینده گان طالبان که به ندرت در نشست های مربوط به صلح حضور می یابند، چند روز پیش در نشست «مسکو» حاضر شده و خواهان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شدند و اعلام کردند که با مردم افغانستان دشمنی ندارند.

اما این گفته ها و این حضور و آغاز روند گفتگوهای صلح دقیقا با حملات تهاجمی طالبان مسلح بالای ولسوالیهای هزاره نشین ـ که شهروند افغانستان هستند و طالبان اعلام کرده بودند با مردم افغانستان دشمن نیستند ـ همزمان شد.

تهدیدات ناگهانی جدی امنیتی بر ولسوالی های جاغوری و مالستان ولایت غزنی و ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان که هم مرز با ولسوالی مالستان است نگران کننده است.

مناطقی که تابحال امن، ثبات، انکشاف و نقش مردم در آن نمونه های امید برای کشور بوده، مایه نگرانی عمیق برای همه است و هرگونه غفلت در حل مشکلات آن، قابل بخشش نیست.

موضوعی که رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی می گوید این است :«حمله بر ولسوالیهاى جاغورى و مالستان غزنى دو سال قبل از طرف طالبان طرح شده بود.»

به باور وی، طالبان مسلح میخواهند از طریق جاغورى، مالستان، دایکندی و غور؛ دهلیز دیگرى بخاطر نا آرام ساختن ولایات شمال باز نمایند.

نبیل معتقد است که «حکومت وحدت ملى از دو حالت مبرا نیست. یا جزء این برنامه هستند و یا بی کفایت اند و با داشتن تحلیل روز مره گى و طفلانه ای که از وضعیت بحرانی کنونی دارند، خطر را درک کرده نمیتوانند.»

رئیس پیشین امنیت ملی می گوید که در هر دو صورت، حکومت قابل بخشش نیست و باید جوابگو باشد.

این روند گویا حذف مناطق هزاره نشین از انتخابات را روی هدف قرار داده و طراحان آن به صورت سیستماتیک به دنبال حذف رای یک بخش مشخص از تعیین سرنوشت هستند تا به راحتی زمینه تقلب برای انتخابات آینده فراهم شود.

نسل کشی در مناطق هزاره نشین آنهم نزدیک به شش ماه مانده تا انتخابات، به صورت سیستماتیک میزان رای این بخش را کم کرده و برنامه هدفمند طراحان و سردمداران داخلی و خارجی را به سرانجام می رساند.

«حقدوست ربانی»

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *