مخالفان مسلح دولت در بدخشان از مردم باج می گیرند

خبرگزاری خاورمیانه

اعضای شورای ولایتی بدخشان و مقام های محلی این ولایت می گویند، مخالفان مسلح دولت در بخش های تحت کنترول شان از مردم باج می گیرند و از هر مسافری که از مسیر تحت کنترول آنان عبور می کند، ۲۰۰ افغانی حق العبور اخذ می کنند.

یک عضو شورای ولایتی بدخشان که نخواست نامی از وی گرفته شود به خبرگزاری خاورمیانه گفت که مخالفان مسلح دولت در مسیر راه ولسوالی وردوج از مسافران باج می گیرند.

به گفته این منبع، هر مسافری که از این مسیر رفت و آمد می کند، مخالفان مسلح دولت ۲۰۰ افغانی حق العبور می گیرند.

این عضو شورای ولایتی بدخشان می گوید :«مردم با مشکلات زیادی روبرو شده اند و حکومت نیز در قبال جلوگیری از باج گیری این گروه تا کنون اقدامات لازم روی دست نگرفته است.»

در عین حال مقام های محلی ولایت بدخشان نیز باج گیری مخالفان مسلح دولت را در مسیر ولسوالی وردوج و بخش های دیگر این ولایت تائید می کنند.

نوید فروتن، سخنگوی والی بدخشان به خبرگزاری خاورمیانه گفت که مخالفان مسلح دولت از افرادی که از ساحات تحت کنترول این گروه رفت و آمد می کنند، باج می گیرند و اموال تجارتی مردم و موادهای کمکی ارسالی به نیازمندانش را ضبط می کنند.

وی گفت که هم اکنون این روند در مسیر راه بدیل ولسوالی وردوج که از طریق ولسوالی شهدا بروی مسافران باز شده؛ ادامه دارد.

فروتن اظهار داشت که حتی این گروه خانواده های زیادی را در ولسوالی وردوج ناگزیر ساخته اند تا از خانه های شان فرار کنند.

سخنگوی والی بدخشان اظهار داشت :«خانواده های زیادی در ورودج مجبور به ترک خانه های شان شدند، حتی مخالفان مسلح آنان را مجبور ساخته یا فرزندان شان را از صفوف نیروهای امنیتی بیرون بکشند یا فرزندان دیگرشان که در خانه هستند را در صفوف خود به جنگ می برند.»

وی اظهار داشت که تا حال شماری از جوانان این منطقه به زور به صف مخالفان مسلح دولت برده شده اند.

سخنگوی والی بدخشان می گوید که تلاش ها بخاطر آغاز عملیات و بازپس گیری مناطقی که تحت کنترول مخالفان مسلح دولت قرار دارد، روی دست گرفته شده و در این مورد پیشنهادهایی را به مرکز کشور فرستاده اند.

فروتن هشدار می دهد که اگر حکومت در قبال نابودسازی این گروه ها در بدخشان اقدامات جدی دست نگیرد، بهار آینده یک فصل تازه خونبار و خطرناک برای مردمان این ولایت خواهد بود.

این در حالیست که هفته گذشته مقام های محلی ولایت بدخشان از بیجا شدن صدها خانواده در اثر ناامنی و فشار گروه های مخالف مسلح دولت خبر داده بودند.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *