مجاهدین در خط مقدم مصالحه قرار دارند

عبدالرب رسول سیاف میگوید که مجاهدین برای برقراری صلح با طالبان مسلح تلاش میکنند و در خط نخست مصالحه قرار خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عبدالرب رسول سیاف امروز در برنامه گرامی داشت از «۸ ثور»، حکومت را به بی توجهی در مقابل مجاهدین متهم کرد و گفت که شماری از آنان در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند.

سیاف گفت که مجاهدین با پیروزی در هشت ثور به مردم افغانستان احسان کرده اند و باید احترام شان نگهداشته شود و از این پیروزی مثل سایر روزهای ملی تجلیل به عمل آید.

از سویی هم او در پیوند به روند صلح با طالبان مسلح گفت که باید مردم برای آوردن صلح متحد شوند و مجاهدین نیز در خط اول مصالحه قرار خواهند داشت.

در عین حال، سرور دانش معاون اول ریاست جمهوری، پیروزی مجاهدین آتش ویرانگری که در هفت ثور روشن شد و تا هنوز آبادی های مملکت را نابود می کند و آرامش را از مردم گرفته است، خاموش کرد.

دانش افزود؛ مجاهدین هم باید بپذیرند که بعد از پیروزی در هشت ثور مرتکب اشتباه هایی شده اند که سبب شکل گرفتن طالبان مسلح شده است.

وی همچنان بر برگزاری انتخابات طبق قانون اساسی تاکید کرد و گفت تشکیل حکومت موقت به هیچ وجه به صلاح کشور و مردم نیست.

در عین حال، داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی اظهار داشت که در جهاد کشور، زنان نقش مساوی با مردها داشتند و مردم افغاستان بعد از تحمل چهل سال جنگ، برای برقراری صلح اجماع کرده اند.
وی افزود که ادامه همکاری های بین المللی برای پیشرفت افغانستان و برقراری صلح نیز مهم و ادامه جنگ به نفع هیچ کشور و گروهی نیست.

همچنین محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور نیز در سخنرانی های خود در بیست و هفتمین سالگرد پیروزی جهاد مردم افغانستان گفت که کشورهای جهان بعد از هشت ثور حداقل همکاری برای افغانستان نکرده است.

رئیس جمهور گفت که پیروزی جهاد افغانستان آسان بدست نیامده، ۲۲۰ ملیارد دالر از نگاه مادی، یک و نیم میلیون شهید و میلیون ها آواره هزینه داشته است.

از سویی هم او به مصالحه با طالبان مسلح اشاره کرد و گفت که صلح آمدنی است و برای برقراری صلح به مشوره سرتاسری نیاز داریم، صلح در یک روز بدست نمیاید، اما حکومت وحدت ملی زمینه صلح را فراهم کرده است.

امروز هشتم ثور برابر با بیست و هفتمین سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان در برابر ارتش شوروی است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *