مبارزه ۱۸ نفره برای کرسی ریاست جمهوری

با پایان یافتن زمان ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، ۱۸ تن موفق شدند اسناد لازم برای این امر را تکمیل کرده و به کارزارهای انتخاباتی وارد شوند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در بین نامزدان ثبت نام کرده، نام حامد کرزی دیده نمی شود و عبدالرب رسول سیاف هم خود را نشان نداده و نه تنها که وارد کارزارها نشده، از هیچ نامزدی هم حمایت نکرده است و در زمان تشکیل تکت های انتخاباتی نیز دیده نشد.

لیست نامزدان انتخابات سال آینده به این شکل است و از سه تیم «دولت ساز»، «ثبات و همگرایی» و «صلح و اعتدال» به عنوان مهمترین تکت های انتخاباتی یاد می شود.

محمد اشرف غنی با تیم «دولت ساز»

رئیس جمهور برحال کشور برای انتخابات سال آینده، از امرالله صالح، از قوم تاجیک؛ رئیس پیشین امنیت ملی و سرپرست ۲۷ روزه وزارت امور داخله به عنوان معاون اول و سرور دانش، از قوم هزاره که معاون دوم فعلی ریاست جمهوری می باشد به عنوان معاون دوم وارد کارزار شده است.

داکتر عبدالله عبدالله با تیم «ثبات و هم گرایی»

رئیس اجرائیه که در انتخابات قبلی تا دور دوم هم با رئیس جمهور پیش رفت و از سوی جان کری به عنوان رئیس اجرائیه تعیین شد، عنایت الله بابر فرهمند از قوم ازبک را که پیش از این ریاست دفتر معاون اول ریاست جمهوری را به عهده داشت، به معاونت اول و اسدالله سعادتی از قوم هزاره که عضو مجلس نمایندگان بود را به معاونت دوم انتخاب کرده است.

زلمی رسول

زلمی رسول، وزیر پیشین امور خارجه که در دوره قبلی هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، این بار عبدالجبار تقوا، والی پیشین کابل و غلام علی وحدت را به عنوان معاون اول و دوم در تیم خود جمع کرده است.

حنیف اتمر با تیم «صلح و اعتدال»

مشاور پیشین شورای امنیت ملی که در دوره حکومت وحدت ملی حضور داشت، با استعفا از این مقام، خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری ساخته است، اتمر در تیم خود، محمد یونس قانونی از قوم تاجیک که در دوره کرزی تجربه معاونت ریاست جمهوری را داشت و همچنین ریاست مجلس نمایندگان را هم در کارنامه دارد را به عنوان معاون اول انتخاب کرده و در کنار قانونی، از محمد محقق، معاون پیشین ریاست اجرائیه را معاون دوم تعیین کرده است.

رحمت الله نبیل با تیم «امنیت و عدالت»

رئیس پیشین امنیت ملی، این بار در سمتی مهمتر به عنوان نامزد ریاست جمهوری وارد کارزار شده و برای این امر، از مراد علی مراد از قوم هزاره که یک نظامی است و سابقه ریاست گارنیزیون کابل را دارد به عنوان معاون اول و بانو مسعوده جلال به عنوان معاون دوم استفاده خواهد کرد.

احمد ولی مسعود

برادر احمدشاه مسعود، قهرمان ملی که یک تاجیک است، برای کارزارهای انتخاباتی بانو فریده مومند از قوم پشتون و عبداللطیف نظری از قوم هزاره را به عنوان معاونین اول و دوم خود معرفی کرده است.

نورالحق علومی

وزیر پیشین امور داخله کشور نیز بشیر بیژن و نعیم غیور را در سمت های معاون اول و دوم انتخاب کرده است.

فرامرز تمنا با شعار «تدبیر و توسعه»

این استاد دانشگاه و رئیس پیشین مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت امور خارجه برای اولین بار با قیاس سعیدی و امین رشادت وارد کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری شده است، وجه قابل توجه این تیم، حضور سه استاد دانشگاه است.

عبداللطیف پدارم

وی در مبارزات انتخاباتی مجلس نمایندگان شکست خورد، این بار با احسان الله حیدری و محمد صادق وردک به عنوان معاونین اول و دوم، به کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری وارد شده است.

حکیم تورسن

نادرشاه احمدزی و شفیع قیصاری، معاونین اول و دوم تورسن برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستند.

گلبدین حکمتیار

رهبر حزب اسلامی که مدت کوتاهی از حضور دوباره وی به افغانستان می گذرد، بعد از این که با تکت های انتخاباتی دیگر جور نیامد، با معاونت هادی وزین و احسان نقیب، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است.

دیگر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز به این شرح است:

سید نورالله جلیلی

معاون اول: خلیل رومان

معاون دوم: چراغ علی چراغ

عنایت الله حفیظ

معاون اول: جنت خان فهیم

معاون دوم: عبدالجمیل شیرانی

ابراهیم الکوزی

معاون اول: بانو خدیجه غزنوی

معاون دوم: سید سامع کیانی

نورالرحمان لیوال

معاون اول: عبدالهادی حکمت

معاون دوم: محمد یحیی احمدزی

شیدا محمد ابدالی

معاون اول: بصیر سالنگی

معاون دوم: ذوالفقار امید

غلام فاروق نجرابی

معاون اول: شریف الله

معاون دوم: محمد شریف

محمد شهاب حکیمی

معاون اول: نورالحبیب حصیر

معاون دوم: عبدالعلی سرابی

انتخابات ریاست جمهوری قرار است ۲۹ سرطان ۱۳۹۸ برگزار شود.

Author

About Author

2 thoughts on “مبارزه ۱۸ نفره برای کرسی ریاست جمهوری

  1. ما گوش به فرمان رهبر(جلالتمآب سترجنرال مرادعلی مراد)هستیم هرآنچه رهبر به ما هدایت دهد اجراآت میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *