مبارزه با کرونا؛ انتخاب مردم هرات؛ مولوی انصاری یا قرنطین؟

هرات مرکز کرونا در کشور است و در حال حاضر در صدر شهرهای مبتلایان به این ویروس است و تلاش حکومت محلی برای مقابله با این ویروس هم دستاورد قابل توجهی نداشته است.

مردم در هرات کمتر به قرنطین فکر می کنند و به دلیل سنتی بودن این شهر، نطق و سخنرانی های علمای دینی تاثیرات بیشتری نسبت به تصامیم حکومت محلی دارد.

بعد از گسترش بیشتر کرونا در هرات، قیود گشت و گذار وضع شد؛ اما از سوی مردم کمتر مورد توجه قرار گرفت و قرنطین هم چاره ساز نشد و مردم به بهانه های مختلف قرنطین را شکسته و تجمعات همچنان ادامه دارد.

در این بین شخصی به نام مولوی مجیب الرحمان انصاری، امام مسجد گذرگاه هرات، با تمام موانع و مقررات، تجمعات عظیمی برای برگزاری نماز جمعه ایجاد می کند.

تصاویر تازه از نماز جمعه به امامت مولوی انصاری نشان می دهد که شمار زیادی از بزرگسالان و جوانان در کنار هم و با فاصله کم در صف نماز ایستاده و به سخنرانی وی گوش می دهند.

این مولوی برجسته هراتی در یکی از اظهارنظرهای جنجالی، کرونا را نعمتی برای مسلمانان خوب و مجازاتی برای کافران خواند.

شاید منظور از این اظهارات، این باشد که مسلمانان خوب و «با ایمان» به کرونا مبتلا نمی ‌شوند و هر کسی که مبتلا شده، کناهگار بوده و کافر.

هیچ تردیدی نسبت به این که کرونا خارج از کنترول خداوند باشد نیست، به مانند تمام نظام هستی؛ اما تحقیقات علمی نشان داده است که این ویروس در کشورهای اسلامی و غیراسلامی شیوع کرده و حتی باعث بسته شدن کعبه نیز شده است.

مراسم حج عمره با توقف روبرو شده و احتمالات زیادی برای برگزاری حج تمتع نیز وجود دارد؛ اما به مانند مولوی انصاری، شماری از مولوی های تندرویی هستند که با استفاده از اعتقادات مسلمانان در پی مبارزه با قوانین صحی برآمده اند.

اکثر قربانیان ویروس کرونا در سراسر جهان، افراد بزرگسال و مریض بوده است و در مورد گناهکار بودن یا نبودن آنها هیچ تحقیقی و اثباتی نشده است.

یاری خواستن از خداوند تعالی در همه امور مسلمانان کارساز بوده است؛ اما نباید در کنار آن احتیاط را فراموش کرده و قوانین و مقررات صحی را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید …

هم اکنون افکار افرادی به مانند مولوی انصاری، جان هزاران تن را با خطر روبرو ساخته و حکومت های محلی نیز از مقابله با این افراد سَرباز زده اند و واکنشی در برابر آنها انجام نداده و یا داده نمی توانند.

در حالی مولوی انصاری و هم فکران وی به انجام تجمعات برای برنامه های دینی تاکید دارند که برنامه «قرنطین» کشورهای غیراسلامی نشان می دهد بهترین راه تنها بودن و دوری از تجمعات است.

با آنکه روند گسترش و ابتلا به کرونا نشان داده که سفید و سیاه، کافر و مسلمان، زن و مرد، خوب و بد، کور و بینا، فقیر و غنی از این ویروس در امان نبوده اند، باید مردم هرات در روزهای «کرونایی» یکی را انتخاب کنند؛ «مولوی انصاری» و یا «قرنطین» و رعایت مسایل بهداشتی در کنار تقوا، پرهیزگاری و عبادت انفرادی.

باید پیش از وقوع فاجعه، تصمیم گرفته شود تا مردم در امان باشند.

بیشتر بخوانید …

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *