لغو سفر رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی در پی عیادت از ماندلا

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی سفر خارجی خود را پس از عیادت از نلسون ماندلا لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، آقای ماندلا، رهبر مبارزه با تبعیض نژادی آفریقای جنوبی، همچنان وخیم است.

جیکوب زوما، رئیس جمهوری افریقای جنوبی به دلیل عیادت از ماندلا، سفر خود به موزامبیک که برای امرروز (پنج‌شنبه ۶ سرطان) برنامه‌ریزی شده بود لغو کرده است.

آقای ماندلا، اولین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آفریقای جنوبی است که از سه هفته به این طرف در شفاخانه بستری  می باشد، و این رهبر ۹۴ ساله به خاطر عود کردن عفونت ریه بستری شده است.

دولت آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای گفته است که پزشکان معالج نلسون ماندلا، آقای زوما را در جریان وضعیت سلامتی او گذاشته‌اند.

آنان گفته‌اند هر کاری از دستشان بر آید برای بهبود آقای ماندلا انجام می‌دهند.

دو روز قبل یک رهبر روحانی در آفریقای جنوبی، برای نلسون ماندلا “پایانی آرام” آرزو کرده بود همچین در همین روز (سه‌شنبه) دختر آقای ماندلا هم از او عیادت کرد و گفت که پدرش “چشمانش را باز کرد و لبخند زد”.

جیکوب زوما قرار بود امروز (پنج‌شنبه) در یک نشست منطقه‌ای در ماپوتو، پایتخت موزامبیک، شرکت کند ولی سفرش را لغو کرده است.

دفتر او در بیانیه‌ای گفته است که آقای زوما “از طرف حکومت، قدردان همه شهروندان آفریقای جنوبی است که همچنان از خانواده مادیبا حمایت می‌کنند.”

بسیاری مردم در آفریقای جنوبی به ماندلا به چشم “پدر ملت” می‌نگرند وی در کشورش به لقب قبیله‌ای‌اش مادیبا شناخته می‌شود.

آقای ماندلا از سال ۱۹۶۲ به دلیل مبارزه با نظام تبعیض نژادی حاکم بر آفریقای جنوبی به زندان افتاد و تا سال ۱۹۹۰ در زندان بود.

او پس از رهبری جنبش ضد “آپارتاید” (تبعیض نژادی) با وجودی که خود هم ۲۷ سال حبس سخت را تحمل کرده بود، دعوت به آشتی ملی کرد.

نلسون ماندلا بابت همین سابقه‌اش، از احترام جهانی گسترده‌ برخوردار است. او جوایز و نشان‌های متعدد افتخار دریافت کرده که جایزه صلح نوبل، مدال آزادی ایالات متحده و نشان عالی لنین شوروی از جمله آن‌هاست.

در سال ۱۹۹۳ به او جایزه صلح نوبل اعطا شد و در سال بعد به ریاست جمهوری آفریقای جنوبی انتخاب شد.

آقای ماندلا پس از یک دوره ریاست جمهوری، این سمت را در سال ۱۹۹۹ ترک کرد.

او از سال ۲۰۰۴ چندان در انظار عمومی حاضر نمی‌شده و به‌ندرت در مراسم رسمی دیده شده است.

در همین حال که نلسون ماندلا روی تخت بیمارستان است، آفریقای جنوبی برای جشن‌گرفتن ۹۵ اُمین سالگرد تولد او در ۱۸ ژوئیه یعنی حدود چهار هفته دیگر آماده می‌شود.

جیکوب زوما، رئیس جمهوری این کشور، گفته است که جشن تولد امسال رهبر آفریقای جنوبی “پر شور برگزار می‌شود چون این یک عمر فداکاری برای انسانیت بوده است”.

او سابقه قدیمی مشکلات ریوی دارد. در دهه ۸۰ میلادی و در حالی که در زندان جزیره روبن در حبس بود، تشخیص داده شد که بیماری سل دارد.

آقای ماندلا پس از آزادی‌اش گفت که احتمالا به خاطر نمور بودن سلول زندانش به بیماری سل مبتلا شده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *