لاجورد راهی کوتاه و مفید اقتصادی برای افغانستان

راه تجارتی لاجورد که یک راه کوتاه و مفید تجاری و اقتصادی برای افغانستان به حساب می آید، فراد به گونه رسمی افتتاح می شود و نخستین محموله صادرات افغانستان از این طریق عازم ترکیه می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اجمل عبدالرحیمزی، سخنگوی وزارت مالیه امروز (۲۱قوس) در نشست خبری سخنگویان حکومت در مورد پروژه لاجورد، گفت که این راه یکی از راههای مهم تجارتی و ترانزیتی است که کالاهای تجاری به گونه مطمئن و در وقت کم با هزینه کم قابل انتقال است.

او افزود که قرار است نخستین محموله صادراتی از این طریق، فردا به ترکیه انتقال داده شود که شامل ۸۳ تُن تار پخته، ۲۳ تُن کشمش، ۲۶ تُن خسته (تخم تربوز) و ۲.۵ تُن کنجد می باشد.

بر بنیاد گفته های وی، انتقال اموال از راه لاجورد تحت شرایط سیستم بین المللی تسهیل کننده ترانزیت و ترانسپورت بین المللی (TIR) صورت میگیرد.

راه تجارتی لاجورد از کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، جورجیا و ترکیه عبور می کند و از آن طریق با کشورهای اروپایی وصل می شود و سیستم ترانسپورتی بین المللی تیر (Tir) که توسط اتحادیه بین المللی ترانسپورت این سازمان تطبیق میگردد و به حیث یک ویزه و یا اجازه نامه ترانزیت و ترانسپورت کالا های تجارتی سربسته شده، تحت طرز العمل یکسان عمل می کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *