قلیان خانه های کابل، محلی برای بدماشی و لنده غری

کابل به عنوان پایتخت افغانستان یکی از شهرهایی است که جوانان آن برای تفریح، وقت گذرانی و دیدار با دوستانشان مکان های زیادی ندارند و به اجبار به سمت قلیان خانه ها سوق داده می شوند.

کارته چهار، پل سرخ، شهرنو و برخی مناطق وزیراکبر خان از جمله بخش هایی از کابل هستند که قلیان خانه های زیادی را در خود جای داده اند و محلی شدند برای تجمع جوانان دختر و پسر.

اما برخلاف انتظارها، قلیان خانه های کابل نه تنها نتوانسته محلی آرام برای تفریح باشد که به محلاتی برای حضور اوباشان، لنده غران و بدماشان شده و آنها هرکاری که در سطح شهر انجام داده نمی توانند، در قلیان خانه ها انجام می دهند.

همین حضور اوباشان و به عبارت عامیانه «لوچک ها» در قلیان خانه ها باعث هرج و مرج در این مکان ها شده و در برخی موارد نیز برخوردهای فیزیکی و مسلحانه نیز رخ می دهد.

در جریان دو هفته اخیر، یک تن از مراجعین در یکی از قلیان خانه ها در پل سرخ کابل زخمی شده و بارها نیز شلیک های خودسرانه با استفاده از سلاح های غیرقانونی انجام شده است.

این روند در دیگر قلیان خانه های شهر کابل نیز دیده می شود؛ اما فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس کابل در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که تلاش جدی برای جمع آوری قلیان خانه های شهر کابل انجام شده است.

به گفته وی، در حال حاضر نیز برنامه جمع آوری قلیان خانه های غیرمعیاری روی دست است و تنها به قلیان خانه های معیاری اجازه فعالیت داده می شود.

فرامرز برخی مسایل ناامنی در قلیان خانه ها را تائید کرده و اظهار داشت که آمر حوزه سوم امنیتی بخاطر تامین امنیت در قلیان خانه ها تلاش جدی دارد و تا حال مواردی را نیز کشف کرده است.

سخنگوی پولیس کابل می گوید که شمار زیادی از قلیان خانه ها از سوی پولیس جمع آوری شده و مسایل مطرح شده در قلیان خانه ها نیز به صورت جدی بررسی می شود.

در عین حال، مراجعین به قلیان خانه ها نیز از حضور اوباشان در این مکان ها ابراز نگرانی می کنند.

امید یکتن از این افراد است که به خاورمیانه می گوید: «در اوایل قلیان خانه ها خوب بودند؛ اما حالا افرادی با وضعیت غیرنورمال می آیند و در بعضی مواقع دست به اسلحه نیز می برند.»

به گفته وی، چند روز پیش به دلیل مشاجره لفظی و استفاده از اسلحه در قلیان خانه «زیتون»، یک نفر زخمی شد.

از سوی دیگر خوشگذارنی دختران و پسران در قلیان خانه ها و حضور بی شمار دختران جوان در این مکان ها، نگرانی هایی به وجود آورده است.

بسیاری از دختران جوان به بهانه مکتب و درس خواندن از خانه بیرون شده و ساعت ها در قلیان خانه ها به سر می برند و اکثر آنها به قلیان نیز روی آورده اند.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *