قدرت‌مندتر شدن داعش بعد از پرتاب «بمب مادر»

قرار بود که با پرتاب «بمب مادر» از سوی امریکا بر مواضع گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار، این گروه از بین برود و یا هم به صورت گسترده‌ای ضعیف شود؛ اما حالا خلاف این ادعا رخ می‌دهد.

گروه تروریستی داعش از چند سال به این‌سو فعالیت خود را در افغانستان آغاز کرده و ولایت ننگرهار را به عنوان مرکز فعالیت خود تعیین کرد.

این گروه در بخش‌هایی از ننگرهار از جمله اچین، پچیراگام و چپرهار حضور یافت و مواضع مهمی برای خود فراهم کرد و از مردم منطقه نیز یا به اجبار و یا به رضایت، نیرو جذب کرد.

این فعالیت در اواخر سال گذشته (۱۳۹۵) صبر رهبران حکومت وحدت ملی را به سر آورده و بارها اعلام کردند که گروه تروریستی داعش را نابود می‌کنند و به نیروهای امنیتی نیز دستور دادند که بر علیه این گروه عملیات گسترده انجام دهند.

به همین منظور نیز، عملیات گسترده‌ای در اچین صورت گرفت و بخش‌های عمده‌ای از مواضع گروه تروریستی داعش را از بین برده و یا تصرف شد و شماری از اعضای آن نیز از بین رفت.

بعد از این عملیات در ابتدای امسال بود که نیروهای هوایی امریکا در یک اقدام بی‌سابقه یکی از بزرگ‌ترین بمب‌های غیرهسته‌ای خود را به هدف از بین بردن لانه‌های داعش در ننگرهار پرتاب کرد.

بمب مادر با یازده تُن وزن، مواضع گروه تروریستی داعش در ولسوالی اچین را هدف قرار داد و دستاورد آن نیز بی‌مثال گفته شده بود تا جایی‌که به خبرنگاران تا دو هفته بعد از پرتاب آن اجازه حضور در ساحه مورد هدف داده نمی‌شد.

امیدواری‌ها از این اقدام بی‌سابقه و خودسر امریکا به حدی بود که انتظار می‌رفت، داعش به صورت گسترده و عمده ضعیف شده و دیگر توانایی حضور در صحنه را نداشته باشد؛ اما این امیدواری‌ها برخلاف انتظار پیش رفت.

بعد از پرتاب بمب مادر، فعالیت‌های گروه تروریستی داعش ننگرهاریان را شاکی ساخته و باشنده‌گان ولسوالی‌های شینواری، بتی‌کوت، اچین و چپرهار را با مشکل جدی روبرو ساخته است.

به گفته این باشنده‌گان، داعش به مردم عام بسیار ظلم کرده و سر بریدن مردم، قتل عام و فعالیت‌های دیگر از جمله کارکردهای خشونت‌بار داعش در ننگرهار است.

مسوولین امنیتی ننگرهار می‌گویند که عملیات گسترده بر ضد گروه تروریستی داعش جریان دارد و تا به حال یک تعداد قریه‌جات نیز از وجود این گروه پاک‌سازی شده است.

ننگرهار در کنار اینکه شاهد حضور گروه تروریستی داعش است، در شماری از ولسوالی‌های آن نیز طالبان مسلح حضور دارند که از ابتدا با حکومت مرکزی مخالف بودند.

حالا و بعد از پرتاب بمب مادر، داعش فعالیت‌های خود را گسترش داده و به دنبال غلبه بر طالبان مسلح برآمده تا بتواند بخش‌های بیشتری از ننگرهار را در اختیار داشته باشد.

باشنده‌گان پچیراگام و چپرهار می‌گویند که  گروه تروریست داعش می‌خواهد این ولسوالی‌ها را زیر تسلط خود بیارود و از همین مسیر به ساحه توره بوره برسد.

بخت‌الله باشنده ولسوالی پچیراگام به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«این دو گروه که در برخی موارد برخلاف یک‌دیگر هستند، از چندی به این‌سو با هم درگیری نیز داشته‌اند.»

به گفته وی، گروه تروریستی داعش و طالبان مسلح درگیری‌های خود را از ولسوالی‌ اچین آغاز کردند؛ اما نکته قابل توجه درگیری آنها در ولسوالی پچیراگام و ساحه توره‌بوره است؛ نقطه‌ای که پیش از این گروه تروریستی داعش به هیچ عنوان در آن حضور نداشت.

باشنده‌گان قریه مندرخیل ولسوالی چپرهار می‌گویند؛ سه روز می‌شود که داعش به قریه‌های گراتک، اشه‌خیل و شونالا حمله کرده و می‌خواهد این ولسوالی را نیز زیر تسلط خود بیاورد.

در عین حال، ذبیح‌الله زمری، منشی شورای ولایتی ننگرهار به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«گروه داعش تا به نزدیکی ساحه توره‌بوره رسیده و کوشش می‌کند فعالیت‌های تروریستی را انجام دهد.»

وی افزود که گروه تروریستی داعش می‌خواهد از ساحه تنگی سلیمان‌خیل به توره‌بوره برسد و از ساحه «نری‌اوبه» نیز فعالیت‌های خود را انجام بدهد.

از سویی هم، عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به خبرگزاری خاورمیانه گفت که در حال حاضر داعش بر مواضع طالبان مسلح در ساحات مختلف به ویژه ولسوالی پچیراگام حمله کرده‌اند.

به گفته وی، گروه تروریستی داعش تا به حال به ساحه توره‌بوره نرسیده است و نیروهای امنیتی اجازه نخواهد داد که این گروه فعالیت‌های خود را افزایش دهد.

اما برخی از منابع در ننگرهار به رسانه‌ها گفته‌اند که داعش منطقه توره‌بوره را به تصرف درآورده و طالبان مسلح را از این منطقه دور کرده‌اند.

با این حال، باید به پرتاب و اهداف «بمب مادر» مشکوک شد؛ در حالی که گروه تروریستی داعش نه از بین رفته و نه هم ضعیف شده؛ بلکه قدرت‌مندتر شده و حالا به توره‌بوره نیز رسیده است.

توره‌بوره یکی از مناطق استراتیژیک در ننگرهار است که اسامه بن‌لادن نیز از آن به عنوان مخفیگاه عمده خود استفاده می‌کرد.

عبدالقیوم ریحان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *